Maut-beslutning truffet
Det tyske forbundsråd er nået til enighed om maut-satserne 2009.
Af Gwyn Nissen
Forbundsrådet har med mindst muligt flertal - 35 ud af 69 stemmer – godkendt den planlagte forhøjelse af mautsatserne fra 1. januar 2009. Motorvejsafgifterne for tunge køretøjer stiger i gennemsnit fra13,5 til cirka 19 cent pr. kilometer. Tre-fire år gamle køretøjer kan derimod se frem til væsentlig større stigninger.
Brancheorganisationen BGL giver udtryk for skuffelse over, at politikerne trods branchens advarsler har vedtaget maut-forhøjelserne. BGL frygter tab af 40 000 arbejdspladser og flere tusinde konkurser i kølvamndet på maut-stigningerne.
- Det værste er, at delstaternes ministre og forbundsregeringen er bevidste om mange transportvirksomheders situation, men alligevel koldt og kynisk presser dem op ad væggen, siger BGL-præsident Hermann Grewer.
Maut-stigningen skal indbringe den tyske stat flere milliarder euro, som skal bruges på at udvikles Tysklands infrastruktur. BGL frygter imidlertid, at pengene - som hidtil - ender i statskassen i stedet for.
Den gennemsnitlige stigning i mauten udgør for et dansk eksportvogntog, der transiterer Tyskland, 55% - svarende til kr. 53.000 pr. år, viser beregninger, som FDE/ITD har foretaget.
- Det er urimelige vilkår at give en branche, der er grundlæggende for velfærden, og som i forvejen både betaler høje afgifter og samtidig er hårdt ramt af den økonomiske krise. Især som randstat, hvor danske vognmænd er tvunget til at transitere Tyskland for at nå det europæiske marked, rammer den tyske vejskatsstigning hårdt, siger formanden for ITD, direktør Mogens Therkelsen fra Padborg.
- Vi har bestemt ikke brug for, at eksportens konkurrenceevne svækkes, eller at vognmændene får flere udgifter. Vi har kun ét sted at hente de øgede vejskatter, nemlig hos vores kunder, der igen vil sende regningen videre til forbrugeren, fortsætter Mogens Therkelsen.
Direktør i DI Transport, Michael Svane, er enig med Therkelsen.
- Enhver form for vejafgift, der bliver indført, vil i sidste ende skulle betales af den enkelte forbruger. Hvis der er politikere eller andre, der har den tanke, at det er noget vognmænd, transportbranche eller erhvervslivet skal bære, så tager de fejl, siger Michael Svane som reaktion på, at Tyskland sender mauten i vejret til årsskiftet.
- Det kan være vanskeligt for branchen, at vælte de generelle prisstigninger over på kunderne i fuldt omfang og i samme hastighed, som de bliver ramt af dem. Men regningen for vejafgifter bør straks sendes videre til kunden, siger Michael Svane.
Han peger på, at den tyske maut-forhøjelse rammer danske eksport hårdere end mange andre lande.
- Vores geografiske handicap, idet vi skal gennem Tyskland for at nå mange af vores markeder, siger Svane.