23948sdkhjf

Michelin skåner miljø og pengepung

Dæk-producent vil med nyt dæk spare vognmænd for 520 liter brændstof årligt – og naturen for 1,4 tons CO2.

Dæk-producent vil med nyt dæk spare vognmænd for 520 liter brændstof årligt – og naturen for 1,4 tons CO2.



Af Gwyn Nissen

Det kan godt være, at indkøb af dæk kun udgør omkring to procent af totaludgifterne til et vogntog. Men dækkenes betydning for brændstofforbruget er til gengæld stor. Michelin præsenterede under IAA i Hannover Michelin X Energy Savergreen, der kan spare 520 liter brændstof om året – for ikke at glemme 1,4 tons CO2.

- Det er ikke bare et nyt dæk – det er en helt ny dækgeneration og vores bedste svar på den øjeblikkelige krise, sagde generaldirektøren for Michelins tunge dæk, Pete Selleck, under præsentationen.

- At kunne forstå kundernes problemer har vores højeste prioritet og det vi hører er, at brændstofomkostningerne er steget – og at vognmændene ikke har kunnet sende regningen videre til deres kunder, siger Pete Selleck.

Gennembrud

Cirka tredjedel af brændstofforbruget går til at overvinde de aerodynamiske forhindringer, yderligere en tredjedel går til at drive mekanikken, mens den sidste tredjedel af brændstoffet bruges til at overvinde rullemodstanden.

- Derfor er der tale om et gennembrud, når det er lykkedes os, at skabe et dæk, hvis rullemodstand er betydelig mindre, samtidig med, at såvel holdbarhed og sikkerhed er øget, mens egenvægten på dækket er reduceret, forklarer Pete Selleck.

- Vi tror, at flådeejere, der seriøst kigger på deres brændstofforbrug, vil overveje vores nye generation dæk, siger Pete Selleck om markedspotentialet.

Danmark i 09

Han peger på, at måleresultaterne skal ses i forhold til Michelins egen forgænger XZA2 Energy.

Det nye Michelin-dæk er allerede i handlen flere steder i Europa, men bliver først lanceret i Danmark i løbet af 2009.

Brændstof

Lidt over en fjerdedel (26 procent) af totalomkostningerne på en eksportlastbil går i dag til brændstof. For ti år siden var andelen knap en sjettedel (16 procent).

Andre udvalgte poster: 28 procent går til løn- og personaleomkostninger, 7 procent til reparationer og vedligehold, 10 procent til finansiering af trækker/anhænger, 5 procent til maut og 2 procent til dæk.

gwyn.nissen@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171