Volvo med Euro 5 motor rykker
Chaufførens gode kørestil og lave tomgangsforbrug er alfa og omega for et lavere brændstofforbrug.
Af Finn Bjerremand
For godt et års tid siden kunne vi berette om hvordan forbruget lå på Dania Truckings første Volvo udstyret med en Euro5-motor med SCR-katalysator.
Volvoen køres af chauffør Pia Adamsen og var den første som Dania Trucking A/S fik leveret med I-shift transmission. Det har været en god investering - både til aflastning af chaufføren og til at hjælpe med forbedring af brændstofforbruget.
Allerede dengang skrev vi, at forbruget på den pågældende Volvo FH440 var påvirket af trafikken, blandt andet tomgangskørsel ved kødannelse. Samtidig kører vognen meget i hovedstadsområdet, så der ofte er tale om meget korte ture. Forbruget lå i måleperioden sidste år på 2,89 km pr. liter i rent dieselforbrug.
Endnu bedreVi lavet et tjek på den nu halvandet år gamle Volvo, der efter knap 100.000 kilometers kørsel viser sig, at have brugt lige knap 33.000 liter diesel. Det giver 3,0135 km pr. liter, hvilket er en mærkbar forbedring i forhold til den første måling.
Ved at læse data ud af vognens computer ses det også, at chauffør Pia Adamsen ikke bare forsøger at få vognen til at køre langt på literen, men også passer på, at vognen ikke kører for meget i tomgang.
Tomgangskørslen har i hele perioden kun været på 5,8 procent - hvor Volvo betegner 5 procent som normalt. Her skal man dog tage i betragtning, at en containertrækker ofte vil have mere tomgangskørsel end andre sættevognstrækkere, fordi der er meget handling i forbindelse med aflevering og udlevering af containere i havnene og på depot m.v. Derfor er en tomgangsprocent på 5,8 % også et flot resultat.
- Jeg er meget tilfreds med vognen og jeg ville aldrig undvære I-shift-gearkassen, understreger Pia Adamsen. Nu slipper jeg nemlig for at gå til fysioterapeut på grund af den hårde belastning det ofte er for skulderen, at skifte gear mange gange i løbet af en dag med en manuel betjent gearkasse i bytrafikken.
fba@transinform.com