Det er ikke billigt at have et modulvogntog på slæb
Med V8 motor på 560 hk.
Af Finn Bjerremand
Vognmandsfirmaet Henry Møller A/S i Fjelsø, der er gennem et par år har kørt med modulvogntogskombinationer på Sverige, har i løbet af året fået leveret to nye Scania R560, der bl.a. indgår som trækkere for modulvogntog.
Der er ingen tvivl om, at R560 har en passende motorstørrelse til et modulvogntog, når vogntoget kører i de skandinaviske nabolande, hvor der er flere stigninger end i Danmark. Men hvordan står det til med brændstofforbruget?
Brændstoffaktoren for en måned på den ene af de to 560’ viser, at det ikke ligefrem er billigt, at køre med modulvogntog – til gengæld er godsmængden ofte fuld læs og dermed er vogntogsvægten også på de maksimalt tilladte 60 ton.
De forbrugstal, som vognmandsfirmaet har været så venlig at udlevere, viser at den ene R560 over en strækning på 11.532 km har forbrugt henholdsvis 5.543 liter diesel og 217 liter AdBlue. I flg. nedenstående beregning giver den en faktor på 2,08 km pr. liter diesel og 53,14 km pr. liter AdBlue svarende til en procentsats på 3,91 set i forhold til dieselforbruget.
Længere på literen- Det ville være fint, hvis de kunne køre længere på literen, siger Klaus Rafn fra Henry Møller A/S til Trans Inform.
Det skal dog tages med i betragtningen, at der har været mange læsseoperationer i perioden, og mange læsseoperationer betyder også højere forbrug.
Geografisk har den pågældende R560 med det tilhørende modulvogntog kørt på Sverige, lige fra mange leveringer i Stokholms-området og til det nordlige Sverige.
På den anden side har trækkeren kun kørt med den tilhørende linktrailer, når den har været i Danmark.
På nettetHos firmaet i Fjelsø er man glade for, at modulvogntogene snart får lov at rulle i Danmark. Men man er ikke specielt imponeret over de såkaldte omkoblingspladser og udpegede parkeringspladser. Hos vognmandsfirmaet spekulerer man lige nu meget over hvad myndighederne har tænkt sig at chaufførerne skal gøre, hvis der f.eks. skal leveres gods i Odense med et modulvogntog og chaufføren ved ankomst til rasteanlægget Kildebjerg fra Jyllandssiden konstaterer, at parkeringsanlægget er fyldt?
- Skal vogntoget så bare fortsætte over Storebæltsbroen til Slagelse for at kunne blive lovlig delt? spørger Klaus Rafn.
fba@transinform.com