Store penge at spare på lav rullemodstand
Ny Continental-test viser, at billige kopidæk koster kassen.
Dæk-producenten Continental har i samarbejde med vognmandsfirmaet WLS Spedition i Steinhagen i Tyskland gennemført en mini-test af dæk.
I testen kørte to lastbiler, der var udstyret med henholdsvis Continentals Premium-dæk og dæk af et kinesisk lavprismærke, hver en distance på 208 km.
Begge lastbiler kørte med 85 kilometer i timen og under de samme vindforhold. Resultatet af testen blev, at lastbilen med Premium-dæk brugte 29,3 liter per 100 km, mens lastbilen med lavprisdæk anvendte 30,4 liter.
For en vognmand med 100 lastbiler betyder en besparelse på 1,1 liter pr. 100 kilometer omkring en million kroner i besparelse, lyder udregningen fra Continental.
Sænker du rullemodstanden, forurener du også mindre. En lastbil udleder 2,9 gram CO2 per kilometer, hvilket ved 120.000 km løber op i 348 kilo. I dæktesten fra Tyskland vejede lastbilerne ikke over 25 ton og ved endnu højere vægt vil besparelsen på brændstof være højere, da et tungt køretøj bruger mere brændstof til at kompensere for dækfriktionen.