23948sdkhjf

Der gøres forskel på chaufførers overtrædelser

Der skal skabes klarhed om, hvilke regler og principper der gælder for chauffører fra udlandet, der overtræder køre-hviletidsreglerne.

Der skal skabes klarhed om, hvilke regler og principper der gælder for chauffører fra udlandet, der overtræder køre-hviletidsreglerne.



Politiet udtalte forleden i TV2-programmet Station 2, at chauffører med bopæl uden for landets grænser ikke kan idømmes straf af de danske myndigheder for overtrædelser af gældende køre-hvile-tids-bestemmelser begået uden for Danmarks grænser.

Det har skabt røre i den danske transportbranche.

International Transport Danmarks ekspert inden for køre-hvile-tids-bestemmelserne, Lars Nielsen, står uforstående over for udtalelsen, idet den praksis, der indtil nu har været kendt og gennemført af politiet, har bygget på det, man kalder personalitetsprincippet. Det vil sige, at straffe gives uanset bopælsland.

I artikel 19 i de gældende køre-hvile-tids-bestemmelser er det desuden understreget, at nævnte grundprincip (personalitetsprincippet) fortsat skal praktiseres.

- Vi er naturligvis i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert. Er udtalelsen fra politiet i mandags korrekt, skal vi have klarlagt og undersøgt, om der er sket fejl i allerede gennemførte virksomhedskontroller. Simpelthen, om der er givet straffe på et forkert grundlag. Hvis det er tilfældet, kan der principielt være sket fejlagtige frakendelser af førerbeviset. Derfor har vi nu skriftligt anmodet Justitsministeriet om hurtigt at klarlægge forholdene, fortæller Lars Nielsen.

Bekræftet fornemmelse

Dansk Transport & Logistik siger vicedirektør Morten Lindbo, at branchen har fået bekræftet den fornemmelse, som mange i transportbranchen længe har haft: Mens danske chauffører får store bøder i nabolandene, så går udenlandske chauffører fri herhjemme, selvom de bliver afsløret i køre- hviletidsovertrædelser.

- Vi kræver selvfølgelig, at der bliver mulighed for at straffe også udenlandske chauffører, siger han.

DTL er i dagene efter udsendelsen blevet ringet op af vrede medlemmer, der finder politiets praksis for uretfærdig og konkurrenceforvridende.

- Vi forstår reaktionen fra medlemmerne, der i forvejen kæmper med et meget indviklet regelsæt og kraftige sanktioner, hvis reglerne bliver overtrådt. I en situation, hvor det danske transporterhverv i forvejen er trængt af konkurrencen fra udenlandske transportfirmaer og chauffører, er denne tydelige forskelsbehandling som en rød klud på erhvervet, siger Lindbo.

- Vi har været i kontakt med medlemmer, der oplyser, at andre lande – for eksempel Polen og Tyskland – har optrappet håndhævelsen voldsomt med hensyn til overtrædelser begået langt tilbage i tiden. Og bøderne falder prompte.

Frederiksen forklarer

Frie Danske Lastbilvognmænds ”FDL-Nyt” har bedt Carl Peter Frederiksen, der er leder af Rigspolitiets Tungvogns-Sektion, forklare den nærmere sammenhæng.

- Jeg kan godt forstå, hvis det skaber forvirring, men det er lidt mere kompliceret end som så, siger han til FDL-Nyt. Men en udenlandsk chauffør, der i et køretøj, som er registreret i udlandet, og som eksempelvis har begået en køre- hviletidsovertrædelse i udlandet, kan normalt ikke retsforfølges i Danmark. Det hjemler den danske straffelov ikke mulighed for.

Frederiksen har givet FDL-Nyt eksempler på, hvornår en chauffør, der bor i udlandet, kan retsforfølges og hvornår ikke:

Eksempel 1

En tysk fører i en tysk registreret lastbil bliver i dag kl. 16.00 standset i forbindelse med en kontrol på motorvejen ved Kolding. Han er kørt ind i Danmark i dag kl. 14.00. Ved kontrollen konstateres det, at han har overtrådt reglen om køretid uden pauser i går – altså, mens han var i Tyskland. Hvis han, inden han kørte ind i Danmark, har holdt en lovlig afbrydelse af køretiden (45 minutter eller 15 + 30 minutter) kan forholdet ikke retsforfølges i Danmark.

Man kan sige, at det ulovlige forhold ikke strakte sig ind i Danmark.

Eksempel 2

En tysk fører i en tysk registreret lastbil bliver i dag kl. 16.00 standset i forbindelse med en kontrol på motorvejen ved Kolding. Han er kørt ind i Danmark i dag kl. kl. 14.00. Ved kontrollen konstateres det, at han har overtrådt reglen om daglig hviletid. Han har 12 timers daglig køretid. De 12 timer er kørt i Tyskland, men han har ikke holdt et lovligt dagligt hvil, inden han kørte ind i Danmark. Han kan retsforfølges i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078