23948sdkhjf

Kritik af manglende kontrol

Justitsminister Brian Mikkelsen afviser overfor folketingsmedlem Jesper Petersen (SF), at gøre mere ved kontrollen af udenlandske lastbiler.

Justitsminister Brian Mikkelsen afviser overfor folketingsmedlem Jesper Petersen (SF), at gøre mere ved kontrollen af udenlandske lastbiler.



Allerede i oktober blev der under en særlig politirazzia i Sønderjylland konstateret, at mange udenlandske lastbiler kører rundt i landet uden at have betalt vejbenyttelsesafgift. Men det ændrer ikke noget ved politiets kontrol og det er Dansk Transport og Logistik stærkt utilfreds med.

- DTL vurderer, at problemet med manglende betaling fra udenlandske lastbiler er stort, og at det derfor er endnu et konkurrenceforvridende element for danske transportvirksomheder i forhold til udenlandske konkurrenter, at kontrollen med udenlandske lastbiler er dårlig. I udlandet slipper danske transportvirksomheder jo ikke for kontrol og høj betaling, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo med henvisning til den netop forhøjede tyske kørselsafgift for lastbiler, Mauten.

DTL ønsker kontroller, der særligt går på udenlandske køretøjer og vejbenyttelsesafgiften.

Ministerens svar bygger på et svar fra Justitsministeriet, der igen har spurgt politiet, som svarer følgende:

”I forbindelse med politiets målrettede tungvognskontroller i 2005, 2006 og 2007 blev der kontrolleret henholdsvis 14.452, 14.418 og 14.400 køretøjer. I 2008 er der indtil den 13. oktober kontrolleret 11.575 køretøjer i målrettede tungvognskontroller. Politiet foretager generelt kontrol af udenlandske lastbilers betaling af vejbenyttelsesafgift i forbindelse med målrettede kontroller af tunge køretøjer, og det er fortsat politiets målsætning i forbindelse med tungvognskontroller af afgiftspligtige udenlandske køretøjer, at der altid kontrolleres for vejbenyttelsesafgift.”

- Svaret fra politiet siger ikke ret meget andet, end at man foretager så og så mange kontroller i alt, og at udenlandske køretøjer – i det omfang, de standses – også kontrolleres for vejbenyttelsesafgift. Men svaret siger jo ikke noget om, hvor mange udenlandske køretøjer, der standses, siger Mortgen Lindbo.

Stigende problem

DTL peger på, at andelen af udenlandske lastbiler på de danske veje nærmest er eksploderet i de senere år – over halvdelen af lastbilerne på de danske veje er udenlandske – og dermed er problemet med manglende betaling også stigende, vurderer DTL.

Siden årsskiftet og frem til 13. oktober har politiet kun registreret 68 sigtelser i forbindelse med målrettede tungvognskontroller. Oplysninger om køretøjernes nationalitet og de efterfølgende opkrævede beløb er dog ikke registreret.

Det er ikke godt nok, mener DTL.

- Mon ikke en del af de 68 sigtelser er udenlandske biler, da danske biler jo får klippet pladerne ved restancer? Vi har sort på hvidt fra Rigspolitiet, at deres datasystem inden dette kalenderårs udgang også vil registrere kontrolintensitet og arten af overtrædelser hos udenlandske lastbilchauffører, så det bliver mere tydeligt, hvad der gøres ved dem. Men vi mangler stadig den store mængde, der ikke ryger i de normale tungvognskontroller, siger DTLs vicedirektør.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095