Havne har ikke behov for bedre jernbaneanlæg
Det vurderer Trafikstyrelsen, der har ansvaret for at holde styr på behovet for jernbanekapacitet.
Tilsandede, rustne og delvist asfaltdækkede jernbanespor er et almindeligt syn på mange danske erhvervshavne, hvor godstogene enten er en meget sjældne gæster, hvis de da ikke allerede er en saga blot.
Men ifølge et svar fra transportminister Lars Barfoed til Folketingets trafikudvalg, så er der ikke aktuelle behov for lokale forbedringer af skinnerne på de danske havne
”Det er Trafikstyrelsen, som normalt undersøger potentialet for jernbanegodstransporten. Trafikstyrelsen oplyser, at der ikke er registreret aktuelle behov for nye lokale havnespor”, hedder det i ministerens svar på spørgsmål fra Enhedslistens Per Clausen.
Per Clausen havde bedt ministeren om en samlet oversigt over banesporernes tilstand på de danske erhvervshavne, samt behovet for forbedringer. Men sporernes ejerskab er ofte spredt mellem BaneDanmark, kommunerne og private ejere. Derfor findes der ikke et samlet overblik.
Grenå Havnebane og Århus Havn er de eneste nyere eksempler på udbygning af banekapaciteten på danske erhvervshavne, hvor staten har bidraget.
Danske Havne og en række aktører i transportbranchen har i flere år udtrykt ønske om bedre banebetjening af erhvervshavnene – ikke mindst af hensyn til de politiske ønsker om øget intermodalitet i godstransporten.