Appel om mautfornuft
BGL opfordrer forbundsrådet og forbundsregeringen om at opgive den planlagte mautstigning fra årsskiftet, fordi den angiveligt truer mange små og mellemstore transportvirksomheders eksistens.
Det tyske forbundsråd samles fredag, hvor den endelige vedtagelse af den omstridte takstforhøjelse af motorvejsafgiften på lastvogne over 12 tons finder sted. Flere trafik- og erhvervspolitikere i de tyske forbundslande har tøvet med at godkende maut-stigningen, men et flertal af forbundslandene enedes om at vedtage ændringen af maut-loven, efter trusler fra Berlin om at standse en række infrastrukturprojekter.
Derfor er det tvivlsomt at den tyske transportorganisation BGL’s indtrængende appel får nogen effekt.
Brancheorganisationen betegner maut-stigningen som direkte erhvervsfjendsk – især over for små og mellemstore transportvirksomheder – og organisationen spår, at mange virksomheder må dreje nøglen i det nye år. BGL frygter, at mautstigningerne kan koste op til 40.000 arbejdspladser.
Den tyske delstat Thüringens ministerpræsident Dieter Althaus fra CDU mener, at mautforhøjelsen falder på et uheldigt tidspunkt på grund af finanskrisen. Derfor vil han ikke stemme for mautforslaget, når forbundsrådet mødes fredag. Selv om flere andre delstatspolitikere har udtrykt tilsvarende modstand, er det usikkert om flere vil stemme imod mautforhøjelsen.