Grønne bud på fremtidens transport
Tre tunge brancheorganisationer i transportsektoren går sammen om at vise, hvordan transporten bliver grønnere.
Det er Danmarks Rederiforening, Danske Havne og Dansk Transport og Logistik (DTL), der vil give et bidrag til miljø- og klimadebatten i Danmark.
- Vi har valgt at skildre transportens mange grønne initiativer og idéer internationalt ved at udgive et indstik i SAS’ passager-magasin, Scanorama, i hele november. Når vi er flere organisationer, der er gået sammen om det, er det fordi, at skibsfart, havne og godstransport med lastbil eller tog hænger nøje sammen. Det giver os gode muligheder for sammen at finde de mest miljørigtige logistikløsninger for godstransport, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.
GodsvækstGodstransporten har boomet i de senere år, og alle prognoser taler for høj vækst fremover. Havnene i Danmark oplever hvert år meget høje vækstrater, og deres effektivitet – og ikke mindst adgangen til dem – spiller en væsentlig samfundsmæssig rolle.
- De kraftige stigninger i import og eksport via havne stiller naturligvis store krav til infrastrukturen omkring dem. Der er store udfordringer forude, og vi håber med indstikket i Scanorama at åbne offentlighedens øjne for, hvor meget udbytte Danmark kan få af en bedre adgang til havnene, f.eks. via havnetunneller i Århus og København, så lastbiltransporten til og fra havnene ikke skal foregå i de to byers centrum, siger Tom Elmer Christensen, sekretariatschef i Danske Havne.
ModulvogntogDTL peger især på de nye 25,25 meter lange modulvogntog som et væsentligt fremtidsbidrag til såvel miljø som mere effektiv transport på landjorden.
- To af disse nye lastbiler kan gøre det ud for tre. Når de i slutningen af november ruller på især de danske motorveje og til mange havne, vil vi begynde at se konturerne af et af de væsentligste danske bidrag for at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren. Og for transportvirksomhederne er der yderligere den fordel, at de gør godstransport på vej endnu mere effektivt. Der kommer ganske enkelt færre, men mere rummelige, lastbiler på vejene. I samspil med bedre forhold for baneoperatørerne kan modulvogntogene være indledningen til mere miljørigtig og effektiv transport i Danmark – og de smitter forhåbentlig senere af på de andre EU-lande, hedder det fra DTLs adm. direktør Erik Østergaard.