Nye fly til SAS
Anden model: Nu skal SAS-passagerer snart til at flyve Bombardier-fly igen.
Af Herbert Nielsen
Bombardier? Jo, det er producenten, der også står bag de herostratisk berømte Q400-fly, som SAS endte med at tage ud af drift sidste efterår efter flere uheld med landingsstellet.
Det er dog i denne omgang ikke Q400, der vil stå på startbanen, når passagerer skal flyve fra København til Århus og Aalborg. Derimod Bombardier CRJ-900NG – et højmoderne to-motorers jetfly med plads til omkring 90 passagerer – som SAS har købt af den canadiske flyproducent.
Som led i forhandlingen med Bombardier om erstatning for de skadelidte Q400-fly indgik SAS en aftale om køb af 13 CRJ-900NG, som skal fordeles med 3 til Estonian og 10 til SAS Danmark.
Det første fly leveres således til SAS Danmark allerede her i december, og så går det slag i slag med leveringerne gennem 2009.
Som sagt starter de nye fly deres karriere ved SAS på danske indenrigsruter - senere kommer intra-skandinaviske ruter og endelig visse af de europæiske ruter.
Helt slipper SAS dog ikke flytypen Q400: Som led i samme aftale bestilte SAS også 14 Q400-fly til brug hos Widerøe i Norge og AirBaltic i Baltikum.
Men dem slipper SAS’ danske passagerer for at se på – og flyve med.