23948sdkhjf

Islandsk luftfartsbranche klarer sig

Krise: Der er ikke meget at glæde sig over på Island i disse tider, bortset fra naturens gratis centralvarme.

Krise: Der er ikke meget at glæde sig over på Island i disse tider, bortset fra naturens gratis centralvarme.



Af Herbert Nielsen

Og dog: En af de få brancher, der endnu holder sig nogenlunde fri af de værste dønninger i det økonomisk hærgede Island, er luftfarten og de virksomheder, der knytter sig til den.

Meget mod sædvane besluttede Icelandair Gruppen således at offentliggøre en otte-måneders rapport for at aflive rygter om, at også dette selskab var i knibe.

Af den ureviderede opgørelse fremgår, at gruppens omsætning gik frem med ikke mindre end 68 procent i de første otte måneder, sammenlignet med samme periode året før.

Og gruppens EBITDA, Earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, der et vigtigt mål for profitabiliteten, gik frem med 43 procent. Altså: Icelandair Gruppen lever og har det efter omstændighederne godt.

Det er der ikke mindst én god grund til: Som luftfartsselskab, baseret i Island og med operationer i Europa og i USA, modtager selskabet de allerfleste af sine indtægter i udenlandsk valuta, først og fremmest dollars og euro. På den anden side falder de fleste af omkostningerne, ikke mindst til lønninger og pensioner, i islandske kroner, der er faldet stærkt i værdi. Det giver et gab, der kommer selskabet til gode.

Klar til søgang

Med til billedet hører dog også, at Icelandair i god tid før den verdensomspændende finansielle krise havde rebet sejlene og skåret ned på produktionen. Derfor sparede selskabet sig selv for det voldsomme fald i kapacitetsudnyttelse, der rider de fleste andre selskaber som en mare nu, hvor den økonomiske aktivitet falder og rejseaktiviteten derfor også drosles ned inden for erhvervslivet.

Men noget at prale af er der naturligvis ikke for Icelandair, der også på fragtsiden - længe før den aktuelle krise - satte ambitionsniveauet drastisk ned, blandt andet ved at afbestille de planlagte nye Airbus A330-200F fly og varsle en ny, mere mådeholden strategi.

Hidtil har selskabet været meget imødekommende med at udlevere sin månedlige statistik over fragtmængderne. Men også det er slut nu.

Leasede fly afbestilt

Islandske Avion Aircraft Trading er nu de ”lykkelige” ejere af fem afbestilte Airbus-fragtfly, som Icelandair skulle have leaset ved selskabet. Avion søger nu efter nye kunder til at aftage flyene.

Men også Avion Aircraft Trading melder ” business as usual” under krisen:

- Vi har alle vore fly leaset ud til kunder rundt omkring i verden, og de afregner alle i verdens store valutaer, primært US dollars. Og vore engagementer med finansieringsinstitutter ligger hos store, velkørende og velpolstrede internationale firmaer, der ikke er revet med i malstrømmen. Så vi ser foreløbig ingen tegn på ængstelse, ligesom vi heller ikke har modtaget nogen aflysning af leasingaftaler med vore principaler. Alt i alt: Vi klarer den, siger Hafthor Hafsteinsson, der er CEO og medejer af Avion Aircraft Trading.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064