Cool nyt fra SAS Cargo
Temptainer: Der er penge i temperaturfølsomme forsendelser. SAS Cargo har nu taget et nyt ”værktøj” i brug.
Af Herbert Nielsen
Temptainer er navnet på en helt ny type container til transport af forsendelser, der kræver konstant temperatur under hele transporten.
Temptainer har været længe undervejs, for det kræver godkendelse af European Aviation Safety Agency, EASA, før det er tilladt at anvende nyt udstyr i operationel drift. Det har taget årevis, men nu er typegodkendelsen i hus, og SAS kan som den første operatør skubbe containeren ombord i flyene.
Det nye ved Temptainer er det bagvedliggende koncept: Containeren operer med vedvarende køling ved kraften fra et lille specialudviklet batteri til forskel fra andre typer temperaturstyrede containere, hvor køleaggregatet – kompressoren - slår til og fra, styret af en termostat. Det hyppige skift mellem aktiv og passiv drift betyder større dræn af batterikraft – og stiller dermed krav om et større og tungere batteri.
Takket være det lille batteri i Temptaineren kan vægten på containeren holdes cirka 200 kg under tilsvarende containere – og det betyder naturligvis optimering af kapaciteten i flyets fragtrum. Producenten af det lille batteri, svenske Nilar, oplyser, at besparelsen i vægt på en container af denne type svarer til cirka 17 procent – og at containerens ”levetid” under transport fordobles.