Danmarks luftfragt i fortsat vækst
2008: I 1. halvår var Danmark det eneste skandinaviske land med vækst i luftfragten.
Af Herbert Nielsen
Luftfragten var i vækst i Danmark i årets første seks måneder - i hvert fald hvad angår den del af luftfragts-eksporten, der går med luftfartsselskaber, der er medlemmer af IATA. Og det er mere end 80 procent af mængderne.
Faktisk steg IATA-eksportfragtens mængder med 6,6 procent i Danmark, mens Sverige gik ned med 3,6 procent og Norge med fem procent, sammenlignet med 1. halvår 2007.
Danmark eksporterede således 38.794 tons luftfragt med IATA. Heraf gik løvens part som altid til Nordamerika, der blev mål for 10.694 tons. Men det var nu ikke dette marked, der sørgede for fremgangen - det steg nemlig kun med 0,8 procent.
Det var snarere Kina, der trak dansk eksportluftfragt i vejret. Hertil gik ikke mindre end 5702 tons efter en stigning i forhold til året år på 23,5 procent.
Mellemøsten blev også en succes i 1. halvdel af 2008. Her steg mængderne med 11,3 procent til 3918 tons. Og på omkring samme niveau lå mængderne til Sydøstasien, der aftog 3482 tons efter en stigning på 11 procent. Korea gik også flot i vejret med en fremgang på 28,8 procent til 2233 tons.
Sverige størstMan kommer ikke uden om Sverige som det største eksportørland: I alt sendte Sverige 59.224 tons luftfragt med IATA-selskaber, men det var en tilbagegang på 3,6 procent i forhold til 2007.
Både Nordamerika, der alene tegner for omkring en fjerdedel af de samlede mængder, Europa, Mellemøsten, Afrika, Sydøstasien, Japan og det Sydasiatiske subkontinent gik ned i mængder, og det var altså mere, end de fremgangsrige markeder kunne opveje.
For fremgange var der også – de var bare for små. Som Kina med 6501 tons og en fremgang på kun 0,1 procent. Centralamerika, der med 2497 tons gik 4,4 procent frem, og Sydamerika, der med 3982 tons gik frem med 5,4 procent.
Det sydvestlige stillehavsområde trak også 57,7 procent op til 3603 tons, og Korea gik frem med 24 procent til 1726 tons, takket være Korean Air Cargo’s to ugentlige fragtflyvninger på Stockholm.
Men – samlet set altså svensk tilbagegang.
Norge tabte terrænNorge eksporterede i alt 39.381 tons eksportluftfragt med IATA-selskaber, og her er det ubestridt Japan, der er det største enkeltmarked med 8311 tons fragt – først og fremmest fersk laks til de japanske sushi-borde. Denne eksport gik imidlertid ned med 24,8 procent i 1. halvår, og det er en alvorlig bet for landet og en nedgang, der kan mærkes.
Ganske vist ser det ud som om Kina er større end Japan som IATA-fragtland. Men IATA tillader sig at slå Fastlandskina sammen med det delvist selvstyrende Hong Kong og det aldeles suveræne Taiwan, og så bliver det til 10.506 tons. Nogen større samlet fremgang var der imidlertid ikke tale om: Et plus på 2,8 procent.
Sydøstasien ligger på en 3. plads med 4752 tons, og her var der dog en stigning på otte procent i 1. halvår. Og igen er Korea pænt med på 4. pladsen med 3336 tons og en fremgang på 7,6 procent, igen takket være Korean Air Cargo’s to ugentlige fragtflyvninger.
Tons og pengeEt er tonnager - et ganske andet er omsætninger. Og her ser billedet mindre lyst ud. Der er nemlig tilbagegang i IATA-omsætningen i alle tre skandinaviske lande.
Bedst klarede Danmark skærene i 1. halvår 2008, idet der dog er en nedgang på fire procent i omsætningen på IATA-selskaber til 278 millioner kroner.
Dernæst følger Sverige, hvor omsætningen gik ned med 5,2 procent til 603 millioner svenske kroner, og endelig Norge, hvor omsætningen faldt med hele 9,9 procent til 222 millioner norske kroner. Disse omsætningstal er værdien af IATA-selskabernes salg til speditørkunderne og altså ikke udtryk for omsætningen over for fragtkunderne.