Stærk maritim vidensklynge omkring Nordsøen
Samarbejde: Universiteter og andre højere læreanstalter med maritime forskning og uddannelse på programmet i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien går sammen i Northern Maritime University.
Af Lars Lassen
Landene omkring Nordsøen har alle gamle og stolte maritime traditioner, der i dag lever i bedste velgående i moderne og dynamiske industrier med saltvand som fællesnævner. Derfor har den maritime sektor også fået naturlig plads på en række fremtrædende forsknings- og uddannelsesinstitutioner i regionen.
I foråret gik en halv snes af disse uddannelsesinstitutioner fra Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland og Sverige sammen om at skabe Northern Maritime University (NMU).
- Samarbejdet i Northern Maritime University skal skabet et transnationalt kompetencenetværk for erhvervsrelateret maritim forskning og uddannelse. Hovedfokus ligger på shipping, havne, rederier, værfter og offshore-industrien. Vi har allerede en betydelig ekspertise i Danmark på de fleste områder, men samarbejdet i NMU betyder, at vores studerende får adgang til en langt bredere vifte. Et eksempel er hele krydstogtsindustrien, hvor vi ikke har nogen stor akademisk ekspertise i Danmark, selvom det er en aktivitet, der er vokset hastigt på danske havne i de senere år. Her vil vores studerende via vores samarbejde få langt lettere adgang til den form for specialviden, fortæller lektor Maria Anne Wagtmann, fra Institut for Maritim forskning og Innovation under SDU i Esbjerg.
Regional og globalNorthern Maritime University er et formaliseret samarbejde mellem de højere læreanstalter, der er partnere i projektet. Målet er at såvel studerende som forskere skal kunne trække på langt bredere kompetencebase og højere kvalitet af både uddannelse og forskning både national og regionalt.
- Den maritime sektor har tradition for at arbejde internationalt og globalt. Derfor er det også naturligt, at vi nu skaber et mere formaliseret samarbejde inden for forskning og uddannelse på tværs af Nordsøen. Samarbejdet vil skabe betydelige synergieffekter til gavn for ikke bare de deltagende forsknings- og undervisningsinstitutioner, men også for de studerende og for hele det maritime erhverv, siger Maria Anne Wagtmann.
Pilotkurser i 2009NMU-konsortiets uddannelsestilbud til den maritime transportindustri, der spænder over en bredt spektrum af discipliner, skal ikke bare give kvalitetsfordele, men også øge diversiteten i undervisning og forskning.
Projektet ledes af dipl. Geogr. Gordon Wilmsmeier fra Napier University i Edinburgh og der er hentet støttemidler i EU’s Interreg IVb-program for Nordsø-regionen.
- Det er planen, at de første pilotkurser i NMU-regi skal starte i efteråret 2009. På sigt vil det formentlig blive muligt for studerende at bruge en vejleder i fra andre lande i forbindelse med større opgaver. Det vil betyde, at de kan vælge en vejleder, der besidder en specialviden, som ligger meget tættere på deres opgaveformulering. Men af formelle grunde, så skal der i forbindelsen med eksempelvis hovedopgaver og specialer være en nationalvejleder. Men det forhindrer ikke, at en dansk studerende eksempelvis vil kunne bruge en ekstern vejleder fra eksempelvis Tyskland, Norge eller UK, siger Maria Anne Wagtmann.
Det er besluttet at engelsk er undervisningssprog på NMU. Det vil sige at undervisningen foregår på engelsk og undervisningsmaterialet er skrevet på engelsk – der i forvejen er fællesproget i søfartsindustrien.
ll@transporttidende.com