23948sdkhjf

Indflydelse skaber motivation

Fleksibiliteten trækker naturligvis veksler på DUC-Transports undervisere.

Fleksibiliteten trækker naturligvis veksler på DUC-Transports undervisere.



Det bliver til gengæld belønnet med en stor indflydelse på tilrettelæggelsen af deres arbejdsdag og arbejdstid.

- De bestemmer selv, hvor meget de vil arbejde. Hvis de ønsker at arbejde 30 timer om ugen i en periode, så er det helt ok. Omvendt, så må de også gerne vælge at knokle igennem i 3-6 måneder, hvis de har lyst. Det er med til at øge deres arbejdsglæde og det smitter også af på deres undervisning til gavn for kursisterne, fortæller Morten Mathiesen.

Lige som motivationen af medarbejderne er vigtig for DUCAS, så er motivation også vigtig for kunderne.

- DUC-Jobcenter sender mange ledige i aktivering i transportbranchen. Faktisk får vi omkring 90 procent af kursisterne på jobcentret ud i fast arbejde. Her har vi oplevet, at en stor speditionsvirksomhed har været imponeret over motivationen hos dem vi sendte ud i aktivering på deres lager. Her tilbød vi så, at de kunne sende alle deres lagerfolk på kursus, så de blev lige så motiverede, fortæller Morten Mathiesen.

Nøglen til motivation er ifølge DUCAS gensidig respekt og at medarbejderen har indflydelse på sin arbejdssituation.

- Hvis jeg skal gå transportbranchen lidt på klingen, så er man ikke særligt fokuseret på, hvad man kan få ud af en lagermand – bortset fra hans hænder og fødder. Hvis man får hovedet med, så får man typisk 20-50 procent mere for sine lønkroner, siger Morten Mathiesen.

Pilotprojekt

DUCAS har ikke bare haft succes med at motivere lagermedarbejdere. Et pilotprojekt hos en større kurérvirksomhed, hvor man sendte 25 chauffører på skolebænken i seks aftner for at lære om samarbejde og udvikling.

- Efter kurset kunne virksomheden måle helt kontante gevinster, fordi antallet af kundeklager på de 25 chauffører faldt med 35 procent, sammenlignet med de kolleger, der ikke havde været på kursus. Men det er ikke bare medarbejderne på gulvet, der skal på skolebænken, hvis man skal øge engagementet og motivation i en virksomhed – og samtidig fastholde medarbejderne. Dem der sidder på den anden side af skrivebordet, skal også blive bedre til at forstå lagermanden eller chaufførens arbejdsvilkår og respektere, siger Morten Mathiesen.

- Dårligt motiverede chauffører eller lagermedarbejdere har været med til at skabe en vis skepsis hos ledelse og disponenter, der så forsøger at øge kontrol og styring. Det opleves til gengæld som mangel på respekt og ofte vil de topstyrede beslutninger skabe uheldige arbejdsrammer, som ikke nødvendigvis er lig med effektiv drift. Hvis alle medarbejdere har størst mulig indflydelse på tilrettelæggelsen af deres arbejde, så bliver de også langt bedre motiverede til gavn for virksomheden, siger Morten Mathiesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094