23948sdkhjf

OK satser på specialiserede tankvognschauffører

Dygtigere: Øget sikkerhed gavner såvel olieselskabet som samfundet, siger vogningeniør Peter Kümmel-Nielsen.

Dygtigere: Øget sikkerhed gavner såvel olieselskabet som samfundet, siger vogningeniør Peter Kümmel-Nielsen.



Af Gwyn Nissen

Olieselskabet OK bakker fortsat op om tankvognschaufføruddannelsen, selv om den synes at hænge i en tynd tråd. Kun få transportvirksomheder har nemlig sendt lærlinge på EUC Lillebælts specialuddannelse, og det er ærgerligt, siger OK’s vogningeniør Peter Kümmel-Nielsen.

OK optager de fleste pladser på tankvognschaufføruddannelsen. Af de fem lærlinge, der netop er blevet færdiguddannede, kom de fire fra OK og olieselskabet har også tre lærlinge på det hold, der netop er gået i gang.

- Vi gør det dels for at sikre, at vi har veluddannede chauffører og dels fordi, der er megen fokus på lastvognstrafikken. Derfor har vi brug for dygtige chauffører, der gebærder sig dygtigt i trafikken, siger Peter Kümmel-Nielsen, der har ansvaret for OK’s rullende materiel i hele landet.

Han peger på, at den generelle opfattelse af lastvogne i trafikken hos mange er, at chauffører foretager lange overhalinger (elefantvæddeløb) på motorvejene og bare ”tromler derudaf uden at vise hensyn”.

- Skal vi ændre det image, bliver også nødt til at højne niveauet hos de chauffører, vi ansætter.

Endelig er en tankbil med olie eller benzin noget særligt, som generelt opfattes som noget farligt, påpeger vogningeniøren. Selv om det ikke er farligere end så meget andet, så er det selvfølgelig også vigtigt, at vores folk kan tackle det professionelt, hvis ulykken er ude.

Uddannelsen som tankvognschauffør omfatter blandt andet brandslukning, førstehjælp, energirigtig kørsel, defensiv kørsel i trafikken plus en række andre særlige tankvognsforhold.

Socialt ansvar

- For os handler det også om at tage et socialt ansvar overfor chaufføren, så vi ikke kun sikrer os selv, men også manden bag rattet, siger Peter Kümmel-Nielsen.

Han var i sin tid selv med til at placere et tankvognsspeciale hos EUC Lillebælt.

- Det var oplagt, fordi vi er en del selskaber, der gør i tankvognskørsel – blandt andet i benzin/olie, øl og mælk i Fredericiaområdet. Derfor håber vi også, at flere vil tage imod tilbuddet fremover. Svendebrevet som tankvognschauffør er med til at signalere, at det ikke er nok ”bare” at kunne køre lastvogn, men at det kræver meget andet, og at man har med komplicerede ting at gøre, mener Peter Kümmel-Nielsen.

Endelig vil OK gerne fremstå som en progressiv arbejdsplads, der gør noget for sine medarbejdere. Derfor har olieselskabet også taget hul på efteruddannelsen af de eksisterende chauffører. Det er dog en længerevarende proces, når omkring130 chauffører skal en tur over skolebænken.

- Vi har været igennem en tid, hvor det har været svært at skaffe den nødvendige, kvalificerede arbejdskraft. Derfor er det vigtigt, at branchen selv gør noget for at uddanne kommende medarbejdere med speciale i tankvognskørsel, mener Peter Kümmel-Nielsen.

OK i tal

Olieselskabet OK har 420 medarbejdere, heraf 130 chauffører. Selskabet disponerer over 99 egne vogntog, sættevogntog og solovogne. Derudover råder selskabet over 21 sættevogne, hejseladstanke og vekselladstanke, som betjenes af indlejede, private vognmænd i spidsbelastningsperioder. I 2007 udkørte OK’s tankvogne over 1,1 mio. kubikmeter gasolie og benzin.

gwyn.nissen@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079