Fortsat pres på politikerne
Organisationerne er tilfredse med, at modulvogntogsforsøget endelig kan gå i gang.
Men de lægger heller ikke skjul på, at lobbyarbejdet er langt fra slut.
Michael Svane fra DI Transport savner fortsat fleksibilitet. Modulvogntog risikerer at skulle mange kilometer til en omkoblingsplads, selv om de måske passerer deres aflæsningssted med få hundrede meter.
- Vi vil arbejde for, at der skabes et system, hvor man - hvis trafikforholdene og –sikkerhed tillader det - kan få lokal dispensation, siger Svane.
DI Transport har desuden 4-5 andre områder i landet, hvor det vil være naturligt, at kunne køre til med modulvogntog – for eksempel Vejle Nord.
Direktør i Dansk Transport & Logistik, Erik Østergaard glæder sig over miljøfordelene ved at to modulvogntog kan gøre det ud for tre lastbiler.
- Modulvogntog er en del af den innovation, som transporterhvervet skal gennemføre for at ruste sig til fremtidens udfordringer, siger Erik Østergaard.
DTL vil blandt andet arbejde for at få modulvogntoget udbredt i større dele af Europa – ikke mindst Tyskland.
- Danmark er heldigvis ikke alene om at have modulvogntog efter 24. november. Også i Holland og Norge kører forsøg med modulvogntog, og i Finland og Sverige har de kørt i årevis. Jo flere lande, der har erfaringer med fordelene ved modulvogntog, jo stærkere er vores sag. For DTL er arbejdet med at udbrede modulvogntog en meget høj prioritet i vores EU-arbejde, siger Erik Østergaard.