Forsøg skydes i gang
Endelig: Det tre-årige forsøg med modulvogntog begynder den 24. november.
Af Gwyn Nissen
Transportbranchen har endelig fået en startdato for det længe ventede modulvogntogsforsøg. Men derudover var der ikke mange overraskelser – eller indrømmelser – i de officielle meddelelser fra Vejdirektoratet.
Branchen har fået minimale praktiske indrømmelser som for eksempel, at det landkort over tilladte modulvogntogsstrækninger, alligevel ikke skal medbringes i lastbilen. Desuden kan lokale vejmyndigheder og politi få midlertidig dispensation til at lave omkørsler for modulvogntog i forbindelse med vejarbejder. Endelig er flere af de oprindeligt planlagte omkoblingspladser blevet udvidet arealmæssigt til at dække et større område. Det gælder blandt andet på havnene i Esbjerg, Århus og Aalborg samt Padborg Transportcenter.
Men ellers bliver det tre-årige forsøg lige så stramt som ventet – eller frygtet.
Følges tætForsøget vil blive fulgt tæt af Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen, der har igangsat en større undersøgelse, der skal afklare de trafiksikkerhedsmæssige, miljømæssige og transportøkonomiske konsekvenser af modulvogntogene.
Der har været en lang række godscentre, som har ønsket at deltage i forsøget. Det er derfor allerede besluttet, at udvide forsøget med 19 nye centre, der vil blive tilsluttet i løbet af 2009-2010. Tidsplanen for udvidelsen vil blive offentliggjort omkring årsskiftet.
Politisk sag- Undervejs er der kommet flere ønsker og forslag til, men de er ikke medtaget, da det ikke er noget vi kan vedtage. Vi udmønter blot den beslutning, som folketingspolitikerne har vedtaget, siger Henrik Ludvigsen fra Vejdirektoratet.
Er der andre byer eller virksomheder, der vil med på modulvogntogsnettet i forsøgsperioden, skal de således omkring politikerne i Folketinget, der i givet fald skal udvide ordningen.
ModulvogntogTo modulvogntog på hver 25,25 meter kan transportere samme godsmængde som tre konventionelle vogntog. Modulvogntog kan således være med til at øge produktiviteten i transporterhvervet og samtidig reducere det samlede antal lastbiler og dermed skåne miljøet. Brændstofforbruget og luftforureningen forventes i at blive reduceret med op til 15 procent i forhold til konventionelle vogntog.
VejnettetModulvogntog må kun køre på et særligt udpeget vejnet, der primært er motorveje. Det drejer sig om motorvej E 20 fra den svenske grænse til Esbjerg, rute E 47 fra Helsingør til Rødby, rute E 45 fra Padborg til Frederikshavn, E 39 fra Nørresundby til Hirtshals og rute 21/23 ad Holbækmotorvejen videre til Kalundborg.
De er medForskellige steder i landet vil der være omkoblingspladser: Esbjerg Havn, Fredericia Havn, Frederikshavn Havn, Helsingør Havn, Hirtshals Godsregistreringscenter, Hirtshals Havn, Høje Tåstrup Transportcenter; Jyderup Om-koblingsplads, Kalundborg Havn, Kastrup Godsregistreringscenter, Skandinavisk Transportcenter (Køge), Nørre Alslev Godsregistreringscenter, Padborg Transportcenter, Rødby Havn, Slagelse Transportcenter, Taulov Transportcenter, Gateway E45-Danmarks Transportcenter (Vejle), Aalborg Havn og Århus Havn.