Tung trafikzone genopstår
Rødt flertal i Københavns Kommune beslutter, at sende den tunge trafik fra Nordhavnen uden om centrum.
Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten snegløb i aftes miljø- og teknikborgmester Klaus Bondams nylige dybfrysning af den tunge trafikzone. Det røde flertal har vedtaget, at forbyde transittrafik med lastvogne over 18 tons fra Nordhaven gennem centrum. Forbuddet træder allerede i kraft fra 1. december.
I stedet skal de omkring 300 lastvogne, der dagligt kører til og fra Nordhaven, med skiltning tvinges til at køre ud på Lyngby-motorvejen.
Det har ikke været muligt, at få oplyst præcist, hvilken rute lastbilerne skal anvende.
- Der kommer omkring 300 tunge lastbiler om dagen ude fra terminalen i Nordhavn. Der er ingen grund til, at de skal køre ad Nørre Voldgade og Nørreport, der er et af Danmarks mest trafikerede knudepunkt, med fare for de bløde trafikanter, siger Social¬demokratiets politiske ordfører i København, Anne Vang ifølge tv2.dk.
Genoplivningen af den tunge trafikzone kommer overraskende, fordi den radikale miljø- og trafikborgmester Klaus Bondam for nyligt trak sin støtte til trafikzoneplanerne tilbage. En uvildig trafiksikkerhedsrevision havde påvist, at den tunge trafikzone ikke vil mindske risikoen for bløde trafikanter – måske endda tvært imod.
Men overborgmester Ritt Bjerregaard havde åbenbart ikke til sinds, at kaste håndklædet i ringen og har nu gennemført en ’light’-udgave af forslaget, der oprindeligt omfattede alle lastvogne over 18 tons og ikke kun transittrafikken til og fra Nordhaven.
Kvæler Københavns HavnI Dansk Transport & Logistik vækker transitforbuddet irritation og vrede, selv om organisationen tvivler på, at det bliver til virkelighed.
- Forslaget vil kaste alle 300 lastbiler dagligt i armene på Gentofte Kommune, for det er den eneste vej, lastbilerne kan køre fra havnen til motorvejen for at bringe varerne fra containerhavnen videre til bestemmelsesstedet. Gentoftes borgmester Hans Toft har jo tidligere skarpt afvist, at Københavns politikere eksporterer 300 lastbiler gennem Gentofte, og derfor vil Gentofte formentlig også indføre et forbud. Det vil i så fald blive en de facto-lukning af havnen i København, siger Erik Østergaard, adm. direktør i Dansk Transport og Logistik.
DTL vurderer, at politiet ikke vil kunne godkende det vidtgående forslag.
- Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at politiet kan godkende forslaget, for det får massive trafikale konsekvenser andre steder. Således må vi i DTL konkludere, at der nok engang er tale om et hastværks-vildskud fra et flertal i Københavns Borgerrepræsentation, siger Erik Østergaard.
Flere skud i bøssenDTL frygter, at transitforbuddet blot er første skridt på Københavns Kommunes felttog mod lastbilerne.
Ifølge DR P4 København skal det røde flertal i Borgerrepræsentationen nemlig også have vedtaget, at partierne senest den 1. februar næste år skal tage stilling til, om forbuds-forslaget skal udvides, så det kommer til at gælde for hele Københavns Kommune.
- De tanker i Borgerrepræsentationen gør Dansk Folkepartis aktuelle beslutningsforslag i Folketinget om, at justitsministeren skal ”godkende færdselsregulerende foranstaltninger i større geografiske områder eller zoner”, endnu mere relevant. For bliver Københavns kommunes tidligere beslutning om en 18-tons-forbudszone i indre by i København nu udvidet til at gælde hele kommunen, vil det i endnu højere grad ramme hele erhvervslivet og andre kommuner hårdt, siger Erik Østergaard.
DTL opfordrer Folketinget til hurtigst muligt at gribe ind med en lovændring.
Forgæves aktindsigtDTL har i øvrigt i en måned forsøgt at få aktindsigt i den uvildige trafiksikkerhedsrevision, som Københavns Kommune har fået lavet vedr. 18-tons-zonen, fordi kommunens politikere bruger trafiksikkerhed som argument hver gang i sine forslag mod lastbiler. Men efter endnu et forsøg har kommunen 31. oktober afvist DTL’s ønske.
Trafiksikkerhedsrevisionen har heller ikke været forelagt Borgerrepræsentationen, før den nye beslutning fra 30. oktober.
- Igen ser vi, at Borgerrepræsentationen træffer beslutninger i blinde – og uden at involvere fagkundskab eller relevante udvalg i kommunen, siger Erik Østergaard