Modulvogntogskamp fortsætter i Europa
DTL stopper ikke lobbyarbejdet for modulvogntogene, når det danske modulvogntogsforsøg starter.
Dansk Transport & Logistik er naturligvis både glad og stolt over at mange års slid for modulvogntogene nu har båret frugt i Danmark.
- Når to modulvogntog kan gøre det ud for tre lastbiler, siger det sig selv, at der skal færre lastbiler til at fragte godset. Det giver forbedret miljø, øget effektivitet og bedre trafiksikkerhed. Modulvogntog er en del af den innovation, som transporterhvervet skal gennemføre for at ruste sig til fremtidens udfordringer. Og de udfordringer hænger bl.a. sammen med globaliseringen. Transport er global i ordets egentlige betydning, og de danske transportvirksomheder har i de senere år mærket påvirkningen af handel og produktion i andre verdensdele, ikke mindst i Asien, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Men modulvogntogene stopper ved grænsen til Tyskland. Det vil DTL lave om på.
- Danmark er heldigvis ikke alene om at have modulvogntog efter 24. november. Også i Holland og Norge kører forsøg med modulvogntog, og i Finland og Sverige har de kørt i årevis. Jo flere lande, der har erfaringer med fordelene ved modulvogntog, jo stærkere er vores sag. For DTL er arbejdet med at udbrede modulvogntog en meget høj prioritet i vores EU-arbejde, siger Erik Østergaard.