23948sdkhjf

København udskyder beslutning om forbudszone

I dag skulle det kontroversielle forslag om en forbudszone for lastbiler over 18 tons i Københavns indre by have været besluttet i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

I dag skulle det kontroversielle forslag om en forbudszone for lastbiler over 18 tons i Københavns indre by have været besluttet i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.



Men beslutningen er udskudt og forslaget er ikke på dagsordenen for mødet, konstaterer Dansk Transport & Logistik.

- Det glæder os, at hastværket er taget af bordet. Det hænger utvivlsomt sammen med, at teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam for en måned siden ændrede kurs efter en uvildig trafiksikkerhedsrevision af forslaget. Den pegede på en forringet trafiksikkerhed med 400.000 ekstra højresving for lastbiler om året, og derfor anbefalede han alternative løsninger til 18-tons-forbudszonen, som jo ville have haft negativ effekt på såvel miljø som trafiksikkerhed, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Netop alternative løsninger var emnet, da DTL tirsdag holdt møde med en række store medlemsvirksomheder for at finde gode ideer til det møde, som DTL senere holder med Københavns Kommune om sagen.

- Borgerrepræsentationen i kommunen har ret i, at højresvingsulykkerne er dybt tragiske, og at antallet skal bringes kraftigt ned. Det er de danske transportvirksomheder helt enige i. På mødet drøftede vi, dels hvad erhvervet selv kan gøre, dels hvad kommunen og andre kan gøre for at øge trafiksikkerheden og trygheden for cyklisterne. De ideer ser vi frem til at drøfte med kommunen, Dansk Cyklistforbund og andre aktører, siger Erik Østergaard.

Dansk Folkeparti kæmper også imod forbudszonen og vil med en ændring af Færdselsloven have stoppet planerne. Derfor stiller partiet med trafikordfører Kim Christiansen i spidsen nu et generelt forslag om, at Justitsministeren skal ”godkende færdselsregulerende foranstaltninger i større geografiske områder eller zoner”.

Forslaget førstebehandles i Folketinget torsdag, 6. november, og det vækker glæde i Dansk Transport og Logistik.

- Vi må rose Dansk Folkeparti for, at partiet siger stop for Københavns Kommune ved at stille dette beslutningsforslag om en lovændring, der vil ændre Færdselsloven, så kommuner skal have godkendelse af Justitsministeren. Sagen er jo, at hvad en enkelt kommune gør, kan ramme andre kommuner og hele erhverv meget hårdt, og det er tilfældet i sagen fra København. Hvis forslaget fra Dansk Folkeparti vedtages, har transportbranchen fået en større sikkerhed for, at det er saglig vurdering af trafiksikkerhed og trafikafvikling og ikke snævre politiske lokalinteresser, der er afgørende, når en kommune ønsker at indføre færdselsregulerende foranstaltninger i større geografiske områder eller zoner, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069