Roadpricing koster en Storebæltsbro
Hollands planer om roadpricing vil koste 35 milliarder kroner til den teknisk avancerede løsning.
Holland er det første land i EU, der har besluttet at indføre roadpricing for alle motordrevne køretøjer. Men regningen for det hollandske roadpricingsystem – der skal baseres på GPS efter samme model som det tyske maut-system for lastvogne - bliver særdeles pebret.
Ifølge dagbladet Ingeniøren budgetterer den hollandske regering med en investering på 35 milliarder over de næste otte år for at få det landsdækkende roadpricingsystem i luften.
Det hollandske roadpricingsystem, hvor bilister skal betale en kilometerafgift, afhænger af køretøjets energieffektivitet, hvornår transporten foretages (højere takster i myldretiden) og på hvilken type vej, der køres (motorvej, landevej eller i byzone).
Det hollandske system kræver lige som det tyske maut-system, at alle køretøjer udstyres med en GPS-boks, der elektronisk afrapporterer, hvor der er kørt og hvornår. Men den langt mere detaljerede takststruktur og det faktum at alle køretøjer er omfattet stiller Holland over for store tekniske udfordringer. Derfor planlægger den hollandske regering et omfattende udviklingsarbejde, der skal vise om de mange forskellige teknologier kan arbejde sammen.
Prisen for et roadpricingsystem ligger altså omegnen af prisen for et stort broprojekt som den faste forbindelse over Femern Bælt. Men i modsætning til det dansk-tyske broprojekt, så er der her næppe tvivl om, at indtægterne kan finansiere udgifterne og samtidig sikre en net skilling til den hollandske statskasse.