23948sdkhjf

Blå stempel til brændstofbesparende dansk luftpudeteknologi til handelseskibe

Med løfter om brændstofbesparelser på op til 15 procent står dansk Air Cavity System nu stærkt rustet efter godkendelse fra det tyske klassifikationsselskab Germanischer Lloyd.

Med løfter om brændstofbesparelser på op til 15 procent står dansk Air Cavity System nu stærkt rustet efter godkendelse fra det tyske klassifikationsselskab Germanischer Lloyd.



Det skriver dagbladet Ingeniøren. Dansk-hollandske DK Groups Air Cavity System (ACS) luftpudeteknik består af fire langsgående hulrum på undersiden af eksempelvis et tankskibsskrog, der fyldes med trykluft. Disse luftlommer under tankskibet reducerer brændstofforbruget mærkbart, fordi skogets vandmodstand mindskes markant.

Germanischer Lloyd har nu godkendt systemet til kommerciel skibsfart.

- Det betyder selvfølgelig rigtig meget, at en etableret, industriel storspiller som Germanischer Lloyd støtter op omkring dette koncept. Vi har allerede bevist, at ACS-teknologien virker. Med certifikationen fra Germanischer Lloyd kan vi nu også få det implementeret i nye skibe, siger administrerende direktør i DK Group, Christian Eyde Møller ifølge Ingeniøren.

DK Groups beregninger og tests viser at skibsskrogets friktion med vandet reduceres med omkring 10 procent. Det betyder at ifølge DK Group, at tank- og bulkskibe typisk kan reducere brændstofforbruget med 10-15 procent, mens containerskibe kan spare omkring 10 procent.

ACS-teknologien sparer ikke kun brændstof, men vil også reducere CO2-udledningen og gavne miljøet, fordi luftforureningen bliver mindre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078