Volvo Trucks nedjusterer
Driftsindtjening reduceret med 24 procent i tredje kvartal på grund af vigende salg og højere omkostninger.
Volvo Group har noteret en markant tilbagegang på salget af lastvogne i tredje kvartal i år. Det er især en kraftigt opbremsning på det europæiske marked, der har taget pusten af flere års gunstig salsudvikling.
Mens Volvo trucks leverede 26.400 nye lastvogne i tredje kvartal i 2007, blev der kun leveret 24.155 i tredje kvartal i år. En tilbagegang på otte procent. Det skal dog sammenlignes med rekordtal i de to første kvartaler i år og Volvo har ved udgangen af tredje kvartal leveret 10 procent flere lastvognen end i samme periode næste år.
Mørke skyerMen ser man på Volvos ordrebøger, så er billedet anderledes dystert i Europa. Mens Volvo netto hentede 133.600 ordrer på nye lastvogne i de første tre kvartaler af 2007, så var nettoordretilgangen faldet med 64 procent i samme periode i år. Den dramatiske nedgang skyldes at Volvo kun har en nettoordretilgang på 115 nye lastbiler i tredje kvartal i år, mod næsten 42.000 i samme kvartal sidste år. Volvo oplyser, at styrtdykket i nettoordretilgangen i Europa, skyldes at Volvo Trucks har gennemgået samtlige ordrer i tæt samarbejde med kunderne. Det har angiveligt betydet, at Volvo har måttet acceptere afbestilling af omtrent det samme antal lastvogne, som der er blevet bestilt i tredje kvartal.
Ordreudviklingen er langt mindre dramatisk på Volvos øvrige markeder. Markedet i USA er stadig svagt – men her er nettoordretilgangen faktisk øget med en procent i tredje kvartal og hele 21 procent i de første ni måneder af 2008.
NormaliseringUdviklingen i Sydamerika er endnu mere gunstig. Her er ordrebøgerne i tredje kvartal vokset med 42 procent, mens de er vokset med 13 procent i Asien.
Volvo anfører, at denne grundige hovedrengøring af ordrebogen i Europa har frigivet produktionskapacitet på markeder, hvor Volvo hidtil har haft svært ved at følge med efterspørgslen. Overordnet mener Volvo Group at leveringssituationen nu er normaliseret, så leveringstiden fra en vognmand bestiller en ny lastvogn, til den bliver leveret fremover kan måles i få måneder i stedet for halve og hele år.