Et tab for den kombinerede trafik
ITD mener Kombi Dan-lukning er ærgerlig.
Kombi Dan lukker, og det er ærgerligt, mener ITD, som tilbage i 1981 var pioner i den kombinerede transport i Danmark, da foreningen (dengang FDE) etablerede selskabet FDE-Kombi A.m.b.a., som senere blev til Kombi Dan.
ITD udpeger manglende opbakning fra politikernes eller jernbanernes side som hovedårsagen til at de miljøvenlige kombinerede transporter skranter i Danmark.
- Vi forstår ikke, at man ikke vælger at bakke disse alternativer op, specielt set i lyset af at vi har så store infrastrukturelle problemer, hvor vi mener, det ville være oplagt, at Danmark var mere fremme i skoene i kampen om at holde fast i disse alternative transportformer, udtaler formand for ITD, direktør Mogens Therkelsen, Padborg.
Allerede i 1970’erne og 1980’erne var landevejstransporten banebrydende, da der blev udviklet flere modeller for bedre at kombinere lastbil- og jernbanegodstransport.
Dengang var det for dels at efterkomme de politiske målsætninger om at flytte gods fra bil til bane og aflaste de – allerede dengang – overfyldte motorveje, dels for samtidig at opnå konkrete driftsøkonomiske fordele.
- Vi synes, det er ærgerligt, at Danmark sættes helt ud af spillet nu, hvor Kombi Dan lukker ved årets udgang. Selvom selskabet lever videre på tyske hænder ved TX Logistik, mener vi, at vi mister indflydelse på et meget vigtigt alternativ, slutter Mogens Therkelsen.
Kombi Dan blev stiftet i 1985 af blandt andre Padborg Speditørforening, Danske Speditører, Danske Vognmænd og DSB.