Godsplan før infrastrukturplan
Direktør Martin Aabak, Danske Speditører, beder regeringen huske godstransporten inden den fastligger sin infrastrukturplan.
Forsinkelsen af regeringens længe ventede infrastrukturplan, der skulle være offentliggjort i midten af oktober hilses – lidt overraskende – velkommen af direktør Martin Aabak, Danske Speditører.
- Det gør faktisk ikke spor. Det lyder måske mærkeligt, når det kommer fra mand i transportbranchen; men jeg mener, at en redegørelse for godsstrategien logisk kommer forud for investeringsplanen, hedder det i et debatindlæg for lederen af speditørernes brancheorganisation.
Martin Aabak påpeger, at infrastrukturkommissionens anbefalinger primært fokuserer på persontransporten og kun i ringe grad på godstransporten. Derfor mener speditørdirektøren at regeringens beslutningsgrundlag er alt for spinkelt.
- Konklusionen er, at beslutningsgrundlaget ikke er til stede. Det må tilvejebringes i form af en Godsstrategi, inden regering og folketing allerede har afgjort fordelingen af investeringerne. Det nytter ikke at diskutere gods på et tidspunkt, hvor pengene er brugt, skriver Martin Aabak, der fremhæver at godstransportens interesser er lige så legitime som persontransportens.
Han fremhæver blandt andet infrastrukturen i havnens bagland, der både på vej og banesiden er alvorligt klemt i mange danske erhvervshavne.