DAF-lillebror trækker det store læs
City Edition er en all-round lastvogn til vognmanden, der efterlyser fleksibilitet.
Af Finn Bjerremand
Det er et par måneder siden vi prøvekørte en DAF XF105, der er opbyget som en typisk to-akslet trækker til kørsel i Syd- og Mellemeuropa. Nu har vi haft lejlighed til at prøvekøre en modelmæssig lillebror – en treakslet DAF CF.
Den danske forhandler Lastas har udviklet en specialmodel kaldet City Edition. Det er en typisk all-round multitrækker, som er meget anvendelig for en dansk vognmand med et blandet kørselsbehov.
I dag skal mange vognmænd hurtigt kunne tilpasse sig forskellige transportopgaver, og med mulighed for at udnytte de 48 tons vogntogsvægt i hele Norden, er den treakslede CF uden tvivl et godt valg.
Trækkeren kan fint den ene dag køre citydistribution med en citytrailer, for den næste dag at rulle en tur til Finland med en gardintrailer og ugen efter går turen måske til Sydeuropa. Eller måske nappe en tippeladstrailer og køre tipgods en dag.
De fysiske rammer er nemlig i orden, sådan at forstå, at det er en treakslet trækker, som ikke vejer for meget og samtidig er førerhuset takket være det høje tag så rummeligt, at chaufføren sagtens kan bo i vognen i flere dage i træk.
Trækkeren vil sikkert også være velegnet til at trække et modulvogntog f.eks. med en linkkombination for et fragtfirma. Når man så når frem til transportcenteret hvor modulvogntogsnettet slutter, kan trækkeren koble den bagerste trailer af og køre ind i byen med linktraileren for at udføre distribution.
Arbejdsom motorDen 6-cylindrede Euro 5-motor på 12,9 liter har en topydelse på 460 hk ligger lige midt i trækkersegmentet. Mange flådeejeres vogne har typisk motorer fra 400 hk og op 480 hk. Med et drejningsmoment på 2300 Nm er DAF’ens motor ganske tilpas til blandet kørsel.
Transmissionen i testvognen er en ZF 16 trins gearkasse af typen 16S2320 med manuel betjening, som fungerer ganske fint. Her er en ekstra knap på gearstangen til at skifte mellem højt og lavt range-område. På den måde undgår man at skulle skubbe gearstangen langt ud til den ene side, som man tidligere skulle i visse lastvogne med denne gearkasse.
Med 16 trin skal man lige lære vognen og specielt motorens karakteristik nærmere at kende inden det for alvor kører. Hvilket gear skal man vælge, når der skal skiftes? Det er altid spørgsmålet i starten.
Derfor - og af brændstoføkonomiske årsager - vil jeg dog altid råde lastbilkøbere til at anskaffe vognen med automatiseret gearskifte. I den almindelige ZF AStronic gearkasse med automatiseret gearskifte, som DAF bl.a. leverer, er der normalt kun 12 trin fremad og det er tilstrækkeligt.
Det giver også et højere komfortniveau med det automatiserede gearskifte, og der er ikke længere gode argumenter for at anskaffe sig nye lastvogne med almindeligt gearskifte.
Hver kilo tællerDer er også en mindre vægtbesparelse ved at vælge en automatiseret version, og hver eneste kg mindre i egenvægt tæller, når forretningen skal gøres mere rentabel.
Bagakslen har direkte udveksling med en gearing på 2,69, hvilket føles meget tilpas i forhold til motorens ydelse.
Under testkørslen, der fandt sted i dele af Syd-, Midt- og Østjylland virkede drivlinen som godt afstemt. Den tilkoblede treakslede tipsættevogn var lastet op, så vogntogsvægten lå omkring 42-43 ton. Det er jo selvfølgelig lidt under de maksimal tilladte 48 ton, men alligevel giver denne belastning et godt fingerpeg om hvordan vognen klarer sig.
Som tilsatsbremse er CF’ udstyret med en DAF MX-motorbremse, der er hydraulisk styret og som er integreret i gruppen af ventilvippearme. MX-motorbremsen arbejder sammen med motorbremsen og ved fuld styrke er bremseeffekten oppe på 210 kW allerede ved 1500 omdrejninger i minuttet. Omdrejningstallet skal dog helst højere op – helt op ved 2100 omdrejninger i minuttet, hvor bremseraften er oppe på 320 kW. Men det er mod de fleste chaufførers - og i hvert fald mod min natur - at geare ned og presse en motor så højt op i omdrejninger, når det går ned ad bakke. Affjedringen er meget tilpas. Takket være de tre aksler føles vognen meget stabil i enhver situation. Styretøjet med de to styrende aksler giver god føling med vejbanen, og man fornemmer at selv små bevægelser med rattet straks får vognen til at reagere.
Højt niveauHelt i tråd med storebror XF så har også CF et godt førermiljø. Det store CF SpaceCab førerhus giver gode arbejdsbetingelser til chaufføren.
Førerpladsen er i top: kontrolure, instrumenter m.v. sidder så man let kan nå dem og er meget overskuelige.
Det gør det til en sikker sag at køre DAF CF og DAF skal igen roses for det gode cockpit, hvor man også kan følge det momentane brændstofforbrug.
Førersædet er som det bør være, man sidder godt og der er gode muligheder for at ændre på stillingen, hvis man føler trang til at sidde på en anden måde.
Højre side med forhjørne og de fire spejle er lavet ganske fint. Jeg foretrækker siderudeløsning på CF’eren frem for løsningen på XF’eren med ekstra lodret sprosse.
Der er god plads i testvognen hvor der kun er en køje og således er masser af plads til at brede sig på for en chauffør, der kører alene. Køjen er løftet ca. 25 cm over motorkassen og der er gode opbevaringsskabe både under køjen og i skabene over forruden.
Skab-løsningerUdvendig har man adgang til gode opbevaringsskabe under køjen via to udvendige luger, som skal åbnes indefra. City Edition versionen er blevet betrukket med flot polstring over alt i førerhuset. Betrækket er holdt i to farver med en hvid top og loft, mens betrækket i sovekabinen er i en brun farve. Sæderne er også betrukket i en lys farve – det ser flot ud. Men om det er til at holde rent i længden er svært at vide.
Der er også hængt nydelige gardiner op i førerhuset, som giver et mere behageligt miljø. Rigtige stofgardiner og stofbetræk fjerner ofte det lidt sterile og kolde indtryk fabriksudstyrede førerhuse godt kan have.
Lastas, der har stået for opbygningen af denne City Edition, skal også roses for den fine placering af AdBlue-tanken. Den sidder godt beskyttet for vind, vejr og andre påvirkninger under førerhusets bagerste del i venstre side. Jeg har tidligere nævnt det – og gør det gerne igen: Jeg forstår ikke, at DAF ikke adopterer ideén, og monterer tanken der som standard fra fabrikken.
Tomlen op for CFGenerelt er DAF CF en allround lastvogn, som er anvendelig i mange situationer, og har man ikke behov for at sove i førerhuset hver eneste nat ugen rundt er CF’ tilstrækkelig.
Skal man bo i vognen hver eneste nat ude i Europa, så er storebror XF med det lidt større førerhus selvfølgelig et bedre valg. Men det er i hvert fald tomlen op for CF.