Dansk projekt i støbeskeen
Et bud på den første sikre danske rasteplads kom fra Karsten Fick fra konsulentvirksomheden Grontmij Carl Bro.
Et bud på den første sikre danske rasteplads kom fra Karsten Fick fra konsulentvirksomheden Grontmij Carl Bro, der fortalte om de indledende undersøgelser af mulighederne for at etablere en sikker rasteplads på Cargo Syd på Nordfalster.
Foreløbigt har Region Sjælland bidraget med 40 procent af budgettet for en konceptudvikling, mens færgerederiet Scandlines bidrager med 10 procent. De resterende 50 procent kommer fra Cargo Syds ejere Grontmij Carl Bro.
- Det afgørende er naturligvis om vi kan få projektet til at hænge sammen kommercielt. Det er et privat projekt, der mindst skal kunne hvile i sig selv, sagde Karsten Fick.
Formanden for Foreningen af Danske Transportcentre Kent Bentzen fastslog, at de danske transportcentre står på spring for at oprette sikre p-anlæg.
- Men vi venter stadig på, at der etableres en fælleseuropæisk standard. Det haster – alene noget så simpelt som et fælles logo tager tid. Det tager erfaringsmæssigt fem år at udvikle et piktogram i EU-regi. Den slags detaljer skal være på plads, før vi kan gå i gang, hvis det skal blive en succes. Der er heldigvis stigende interesse og blandt andet er den europæiske forsikringsbranche nu begyndt af vise interesse for projektet, sagde Kent Bentzen.
Kommerciel driftKristian Pihl Lorentzen gav et rids af de udfordringer, der skal løses med regeringens infrastrukturplan – der formentlig præsenteres i slutningen af denne måned – og vurderede, at der her også vil blive afsat midler til at øge antallet af rastepladser til lastvogne i Danmark.
- Jeg mener, at der er behov og grundlag for fire til fem sikre rastepladser i Danmark og det kræver en OPP-model, hvis det skal fungere, sagde Kristian Pihl Lorentzen.
Partifællen og europaparlamentsmedlemmet Anne E. Jensen, der har arbejdet for sikre rastepladser i EU i en årrække og bidraget til udarbejdelsen af det danske udkast til en fælleseuropæisk manual for sikre rastepladser, afsluttede konferencen med at gøre status.
- Vi må nok erkende, at man ikke venter på EU. Det går desværre lidt tungt med at få gang i tingene i Kommissionen og i Parlamentet. Min hollandske kollega Fru Wortmann-Kool og jeg har praktisk taget stået alene med ønsket om sikre rastepladser i EU og vi har ofte kunne se, at man tænkte ’bare de dumme kællinger ville holde kæft’. Men der er nu endelig ved at opstå en gryende forståelse for, hvad det her betyder – også når det gælder sådan noget som trafiksikkerheden, sagde Anne E. Jensen.