Plan først forsinket så lækket
Dansk Industri er skuffet over uambitiøse infrastrukturplan fra regeringen. DTL er lidt mere tilfreds.
Først var infrastrukturplanen forsinket og så fik nyhedstjenesten Altinget.dk alligevel fingrene i regeringens udkast til fremtidens infrastruktur.
Udkastet – der rummer en lang liste over såvel konkrete anlægsprojekter, som forslag om forundersøgelser af projekter – skal være meget tæt på den infrastrukturplan, som det syv mand m/k store ministerudvalg, arbejder på.
Udbygning og opgradering af jernbanen fylder rigtigt meget i planen. Her er der foreløbig afsat 73 mia. kroner frem til 2020 og så er den forventede elektrificering ikke medregnet.
Når det gælder statsvejnettet er det som ventet motorvejen ved Silkeborg (rute 16) og omfartsvej ved Brande og udbygning af E45 ved Nørresundby, samt E20 omkring Odense, der står højt på listen.
I Hovedstadsregionen er det 2. etape af Frederikssundsmotorvejen, udbygning af Helsingørmotorvejen, Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen, og Køge Bugt motorvejen mellem Greve syd og Køge.
Dertil kommer en lang række vej og baneprojekter, hvor der lægges op til yderligere undersøgelser.
UambitøstMen trafikale columbusæg, som en havnetunnel i Københavns Havn kombineret med en østlig ringvej omkring København eller en ny vestlig ringvej i Hovedstadsområdet, er kun nævnt som mulige projekter.
Derfor får planen karakteren ”uambitiøs” i Dansk Industri.
Altinget har forelagt den lækkede infrastrukturplan for chefen for DI Infrastruktur Michael Carlsen, der efterlyser en mere ambitiøs investeringsplan.
- Vi mener, at der er behov for at femdoble investeringerne i infrastrukturen. De foreløbige meldinger tyder ikke på, at man vil være helt så ambitiøs. Vi har brug for en ambitiøs investeringsplan, som kan sikre en velfungerende infrastruktur om 10, 20 og 30 år, siger Michael Carlsen.
TilfredsI Dansk Transport & Logistik er cheføkonom Ove Holm derimod mere tilfreds:
- Udkastet ser meget ambitiøst ud, og vi glæder os over, at Infrastrukturkommissionen tydeligvis ikke har levet forgæves, siger Ove Holm.
- Vi noterer, at der i udkastet arbejdes med tre hovedprioriteringer: 1. Fremsættelse af forslag til anlægslov, 2. Udarbejdelse af VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag, og 3. Forundersøgelse. I den forbindelse skal vi minde om Infrastrukturkommissionens anbefaling, om at prioritere de vigtigste initiativer der, hvor investeringerne giver de største samfundsmæssige afkast, siger Ove Holm, der ser frem til at se investeringsplanens prioritering, tidsplan og ikke mindst finansiering, når den forsinkede plan formentlig bliver fremlagt i november måned.
GodstransportDanmarks Transport-Tidende vurderer ud fra de informationer Altinget har offentliggjort, at der kan være tale om en forløbig idé-liste. Når det gælder hele godstransportområdet, så er der eksempelvis kun anført to konkrete projekter: forlængelse af motorvej E20 til Esbjerg Havn og en ramme til forbedring af tilgængeligheden for banegods (kombiterminaler).
Godstransporten vil i sagens natur nyde godt af den øgede kapacitet på veje og jernbane, men det virker usandsynligt, at kun forbedringen af Esbjerg Havns forbindelse til den overordnede infrastruktur på landsiden har fået regeringsudvalget bevågenhed, når en række erhvervshavne har påtrængende – og økonomisk beskedne – behov for bedre infrastruktur på landsiden.