23948sdkhjf

Kranen udstyres med det rigtige værktøj

BSV Krantilbehør i Vejen skaber gode løsninger, der gavner såvel økonomi og ergonomi.

BSV Krantilbehør i Vejen skaber gode løsninger, der gavner såvel økonomi og ergonomi.



Af Finn Bjerremand

Den sydjyske producent af løftgrej til kraner BSV Krantilbehør A/S har god gang i salget – og en stor del af produktionen går endda til eksport.

BSV står stærkt på markedet for løftudstyr, der er blevet et stort marked i takt med udviklingen i samfundet. Der kommer nemlig flere og flere kraner, specielt lastvognsmonterede kraner, og det kræver stadig mere udstyr.

Der er blandt andet god økonomi og godt arbejdsmiljø i at anvende det korrekte løfteudstyr til løfteopgaverne.

Virksomheder som f.eks. leverer byggematerialer hver eneste dag med lastbilmonterede kraner, har for længst fundet ud af, at det er langt hurtigere at have en hydraulisk drejemotor og f.eks. en pallegaffel eller klemmetang, afhængig af hvad der transporteres – i stedet for at anvende f.eks. stropper.

Det tilpassede værktøj kan klare løfteopgaven enkelt og præcist og kranføreren kan styre det hele fra sit fjernbetjeningspanel. Fordelene er til at få øje på: det tager tid at sætte stropperne på og efterfølgende tage dem af igen, og det tager også tid for kranføreren at kravle op på vognen og kravle ned igen.

Sidstnævnte er også hårdt for kranføreren, hvis det er noget vedkommende skal gøre dag ind og dag ud i al slags vejr.

Derfor er det korrekte løfteværktøj at foretrække - både ud fra et sikkerhedsmæssigt og et ergonomisk synspunkt.

Problemet er i dag de vognmænd, som kun en gang imellem udfører krantransporter.

- Der skal ofte køres en del inden vognmanden vælger at investere i passende løfteværktøj, påpeger BSV.

Løfteværktøjer

Værktøj til løft med kraner er i dag mange ting. I Vejen har BSV netop leveret et stort og avanceret åg, som kan løfte et helt træk halmballer i to løft.

Åget er i fuld længde og tilpasset så det passer til et forvogn-kærretræk og kan tage et lag bigballer ad gangen på hele vogntoget. Så med to løft kan man aflæsse et moderne halmvogntog.

I den anden ende af produktskalaen er der løfteværktøj, som for eksempel kan anvendes til at løfte brøndringe, rør eller f.eks. kantsten. Til netop løft af betonelementer er BSV’s saksetænger forsynet med en ”hver anden gangs automatik” som gør, at kranføreren udelukkende ved brug af sit fjernbetjeningspanel kan udføre opgaven med at læsse på eller af uden at skulle sætte kroge af eller på. Er der en drejemotor på kranen kan elementet tilmed sættes nøjagtig der hvor det skal anvendes.

BSV producerer også den kendte entreprenørgrab KS, der kan anvendes til mange forskellige opgaver. Grabberne fra BSV kan udstyres med løse gavlplader, der hurtigt kan åbnes og tages bort. Derved kan grabben uden gavlplader anvendes til oprydning på byggepladser, samt anvendes med gavlplader til at køre sand og lignende løse materialer. Det gør værktøjet meget fleksibelt som mange vognmænd ønsker det.

BSV

BSV - Brødrene Schelde, Vejen - blev etableret tilbage i 1960 af de to brødre Helge og Flemming Schelde. I 1994 blev virksomheden solgt til Vojens Tovværk A/S og BSV, der derefter blev til et datterselskab af Vojens Tovværk.

Senere blev VT-Holding dannet og dermed blev BSV fusioneret med Vojens Tovværk.

I 1999 blev virksomheden overtaget af den britiske koncern FKI, hvorefter BSV kom til at indgå i en gruppe for løftegrej med navnet Certex.

I 2002 blev firmaet overtaget af den svenske koncernen Axel Johnson International, der efter ganske kort tids forløb meldte ud, at BSV ikke passede ind i deres fremtidige virksomhedsstruktur. Enden blev, at de to medarbejdere, Jan Lindberg Larsen og Flemming Jensen, i 2007 overtog BSV og stiftede det nuværende selskab BSV Krantilbehør A/S.

Salget hos BSV foregår fortrinsvis gennem et stort netværk, som er repræsenteret i mange lande verden over. På eksportsiden er BSV stærke på markeder som Benelux og Norden samt i Storbritannien.

BSV blev ISO 9001 certificeret i 2002 og har 36 medarbejdere, hvoraf de 8 er ansat i den administrative del.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063