23948sdkhjf

Styrelsen med det tunge skyts

Sawo leverer unik redningskranvogn til Beredskabsstyrelsen, som træder til, når der virkelig er fare på færde.

Sawo leverer unik redningskranvogn til Beredskabsstyrelsen, som træder til, når der virkelig er fare på færde.



Af Finn Bjerremand

Når Beredskabsstyrelsen bliver alarmeret ved større uheld rykkes der ud med det tunge skyts. Derfor er det heller ikke nogen helt almindelig lastvogn med kran, Sawo og Mercedes, har leveret til Beredskabsstyrelsen.

Beredskabsstyrelsen har indtil videre to køretøjer af typen, som derfor er strategisk placeret i Næstved og Thisted, så hele landet er dækket.

Faktisk må den nye treakslede kranvogn betegnes som noget af et enestående eksemplar. Forud for leveringen blev der oprettet en projektgruppe, som skulle styre bygningen af den nye kranvogn.

Jan Michael Pedersen har stået for den fysiske opbygning af vognen. Selve chassiset er en treakslet Mercedes Actros MP II, der er en såkaldt 6x6 version med træk på alle hjul.

Vognens euro 5-motor er en V6 version på 11,946 liter, der har en topydelse på 300 kW/408 hk og et drejningsmoment på 2000 Nm.

Gearkassen er en helt almindelig 16 trins Mercedes G210-16 gearkasse, dog med skifteautomatik og alle tre aksler er med navreduktion. Hjulmonteringen er single over hele linien i størrelsen 1400 R 20. Med valg af denne type enkeltmonterede hjul sikrer man en stor fremkommelighed i enhver situation.

Flot kranopbygning

Den påmonterede kran er en Hiab 288 E-6, der med flyjib har en vandret maksimal rækkevidde på 24 meter og en maksimal rækkevidde opad på ca. 26 meter.

Kranen er også forsynet med et spil, så man kan klare forskellige løfteopgave. Hele opbygningen er lavet meget flot, fordi man fra Beredskabsstyrelsens side har lagt stor vægt på, at vognen skulle fremstå meget flot og ikke blot ligne en almindelig kranvogn. Det betyder, at der bl.a. er ofret meget energi på at konstruere opbygningen så den fremstår som et moderne og tidssvarende udrykningskøretøj.

Cyklistværn

Ladet er bygget med høje alusider, der er tredelt i længden. På begge sider af vognen, er der sat et skørt op bag førerhuset, så det ser meget naturligt ud. Skabene hen under siderne er bygget meget smart med cyklistværn nederst. Det har man gjort, for at cyklistværnet er det første der går til, hvis vognen skal forcere en høj forhindring i terræn, der måske kan slå op mod bunden.

Når kranen anvendes er behovet modsat, nemlig stor stabilitet. Derfor har SAWO forsynet konstruktionen med fire stempler i underrammen, der kan låse ladet fast i den givne position, så man opnår en god stabilitet.

Udstyr

Foran drivakslerne er der i venstre side monteret et spil, som har forbindelse direkte ud af bagenden, så der kan laves et vandret træk fra bagenden på op til 20 tons.

På kranvognens lad er der placeret en del forskelligt udstyr som en polygrab, en sandgrab, pallegaffel, hjælpewirer og en speciel mandskabskurv, der kan løfte to personer.

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen yder assistance til blandt andet kommunale redningsberedskaber og politiet ved større miljø-, rednings- og brandindsatser.

Beredskabsstyrelsen råder over fem statslige beredskabscentre og et frivilligcenter, som til daglig udgør et assistanceberedskab. Beredskabscentrene yder assistance ved større, mandskabskrævende indsatser, eller hvor der kræves specialmateriel, f.eks. ved større brande, stormskader, kemikalieuheld, biologiske hændelser og olieforureninger.

De fem beredskabscentre råder over specialkøretøjer og materiel, herunder 4-hjulstrukne ud-rykningskøretøjer, materiel til kemikalieuheld, kraftige lænsepumper, moderne kommunikationsudstyr og ledelsesfaciliteter samt materiel til internationale indsatser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073