23948sdkhjf

Palfinger løfter mere

Miljømæssige tiltag ved lanceringen af ny krangeneration.

Miljømæssige tiltag ved lanceringen af ny krangeneration.



Af Finn Bjerremand

Komponisten i markedet for lastbilmonterede kraner, sådan betragter Palfinger sig selv i dag. Noget er der måske om snakken. Koncernen er i dag verdens største producent af netop lastbilmonterede kraner og Palfinger er netop i gang med at introducere en ny krangeneration, som giver kranteknologien endnu et løft.

De nye kranserier er optimeret til praktisk brug, så løftekapaciteten er hævet med op til 15 procent i forhold til tidligere versioner.

Også i kransammenhænge er miljøet blevet et tema. Derfor er de nye kranserier bl.a. optimeret gennem vægtreduktion og det er ikke bare til fordel for løfteevnen, men også for miljøet: Jo mindre kraft, der skal anvendes til at løfte, desto mindre energi skal der anvendes. Og da energien næsten altid kommer via en hydraulikpumpe, som drives af en dieselmotor, betyder det mindre brændstofforbrug og dermed også mindre udslip.

I de nye kranserier er slidpladerne i udskudsarmene konstrueret i et specielt plasticmateriale med en form for selvsmørende system som giver mindre slitage og mindre vægt. Samtidig betyder det nye materiale, at udskudsarmene er blevet vedligeholdelsesfrie.

Miljøvenlig

Den østrigske kranproducent har også indført en særlig miljøvenlig beskyttelse af kranens overflade og komponenter, idet der anvendes en ny form for coating der er fri for miljøbelastende chrom. Palfinger har desuden introduceret en elektronisk styring kaldet Paltronic 50, der sammen med fjernstyring fra Scanreco klarer betjeningen af kranens funktioner med et højt sikkerhedsniveau. Udstyr som E-HPLS, der er et elektronisk system til at hæve kranens kapacitet, giver sammen med ISC (integreret stabilitets kontrol) stor sikkerhed ved opstilling af kranen og forebygger dermed ulykker.

E-HPLS reducerer kranens hastighed, samtidig med at løftemomentet øges. Med løsningen Power Link Plus kan knækarmen på de nye kraner, vippes ca. 15 grader bag over i forhold til hovedarmen. Det er en stor fordel, hvis der skal arbejdes ind under en port eller hvor der måske er andre forhindringer til stede, som kan betyde at kranen skal knække lidt sammen under udførelse af løfteopgaven.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.057