23948sdkhjf

Opsang fra svensk politi

I Sverige oplevede man i perioden efter den kolde krigs ophør og nedbrydningen af grænserne i Europa en voldsom stigning i kriminaliteten mod lastvogne og trailere.

I Sverige oplevede man i perioden efter den kolde krigs ophør og nedbrydningen af grænserne i Europa en voldsom stigning i kriminaliteten mod lastvogne og trailere.



I Sverige oplevede man i perioden efter den kolde krigs ophør og nedbrydningen af grænserne i Europa en voldsom stigning i kriminaliteten mod lastvogne og trailere.

Det fik i 1995 det svenske politi til at sætte fokus på problemet.

Derfor havde konferencens arrangører Anne E. Jensen og Kristian Pihl Lorentzen inviteret Per-Arne Nilsson fra det svenske kriminalpoliti i Helsingborg, hvor ’Projekt Transportsäkerhet’ blev født.

Per-Arne Nilsson startede med at glæde sig over den politiske bevågenhed over for problemet i Danmark og i EU.

- Det kunne vi godt bruge i Sverige, hvor hverken politiets ledelse i Stockholm eller politikerne i Rigsdagen rigtigt forstår vigtigheden, sagde Per-Arne Nillson.

Han påpegede, at indbrud i parkerede lastvogne og trailere ofte er første skridt på vejen til en kriminel karriere.

- Alene derfor er det vigtigt at tage transportkriminalitet alvorligt, fordi man her har muligheden for at bremse unge mennesker, der er på vildspor, inden det er for sent, sagde Per-Arne Nilsson.

Pærelet

Den svenske kriminalpolitimand fastslog, at når de unge kastede sig over lastbiler og trailere, så skyldes det først og fremmest, at det er fristende og pærelet.

- Det eneste de har brug for er en kniv til at skære i presenningen. Transportmarkedet er præget af utroligt mange aktører og led i transportkæden. Vores erfaringer viser, at ingen rigtigt tager ansvar for de her problemer. Specielt er speditørerne meget tunge at danse med. Og det behøver ikke at koste alverden. Man kan sikre en trailerpresenning med et skæresikkert net på indersiden for sølle 500 kroner. Men det er der ingen, der vil ofre, sagde Per-Arne Nilsson.

Han fremhævede også, hvor let det er at stjæle en parkeret trailer fordi ingen anvender de låsesystemer, der allerede findes på markedet.

- Branchen er simpelthen ikke god nok til at tage hånd om de her problemer. I mange tilfælde anstrenger man sig næsten for at hjælpe de kriminelle. Rigtigt mange trailere efterlades på terminaler med transportdokumenterne i en lille mappe på fronten. Kan det gøres lettere for de kriminelle? spurgte kriminalmanden retorisk.

Insiderviden

Nilsson påpegede også, at en stor andel af kriminaliteten mod lastvogne og trailere viser, at tyve og overfaldsmænd har haft adgang til insiderviden i mindste en tredjedel af tilfældene.

- Vi har haft en del succes med at bekæmpe denne her form for kriminalitet i Sverige. Antallet af indbrud og overfald er i Sydsverige omtrent halveret fra 2007 til 2008. Men værdien af det stjålne gods er fordoblet fra fem til 10 mio. svenske kroner. Men vi ser desværre kun den del af isbjerget, der befinder sig over vandoverfladen. Der er et meget stort mørketal, fordi virksomhederne af misforstået forfængelighed fravælger at anmelde sagerne. Det er nødvendigt, at branchen tager ansvar ved at sikre transporteren langt bedre end i dag. Man skal holde op med at ansætte personale uden at tjekke deres fortid og så skal man anmelde alle sager, sagde Per-Arne Nilsson, der erkendte at det er transportkøber, der skal betale regningen.

Sikre rastepladser

Europaparlamentet godkendte i efteråret 2005 et pilotprojekt om sikre rastepladser til 5,5 mio. euro. Men trods positive udmeldinger fra EU-Kommissionen, så bliver projektet – der skal give praktiske erfaringer med indretning og drift af sikre rastepladser – ikke til noget i løbet af 2006. Kommissionen udsender ganske vist et udbud – men udbudsmaterialet er så ukonkret, at blandt andet de danske interessenter, der havde udtrykt ønske om at deltage opgiver at byde.

De efterlyser blandt andet definition på, hvad der skal til for en rasteplads er sikker.

Først i juni 2007 godkendte Kommissionen ’SETPOS’ et projekt, der skal stå for etableringen af de første fem sikre rastepladser i Europa.

Kort tid efter tages det første spadestik til den første sikre rasteplads i Valenciennes i Frankrig (Truck Etape). De fire resterende sikre rastepladser er fordelt med to i Tyskland (Autohof Woernitz & Rasthof Ursleben), en i Belgien ved Liége (Verviers Pneus) og en i Ashford i Storbritannien (GSE Waterbrook, Asford Truckstop).

Den første sikre rasteplads, der åbner er rastepladsen i Woernitz, hvor det eksisterende p-anlæg for lastvogne er ombygget.

12. juni i år åbner rastepladsen i Valenciennes. Samtidig udsender SETPOS et udkast til en manual for sikre rastepladser. Her opererer man med tre sikkerhedsniveauer – hvilket strider mod blandt andet danske oplæg og anbefalinger, hvor man kræver, at der skal være én fælles minimumsstandard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062