Sikre rastepladser på vej
De første sikre rastepladser er åbnet – men der er lang vej igen før europæiske lastvognschauffører kan sove trygt over hele Europa.
Af Lars Lassen
4-5 sikre rastepladser i Danmark.
Det var den vision, som folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre tegnede på sin og europaparlamentsmedlemmet Anne E. Jensens konference om sikre rastepladser i Danmark.
Men der er stadig ikke gravet så meget som et spadestik til en sikker rasteplads i Danmark og i Europa findes er der kun to.
Karsten Schøn, der er tovholder for arbejdsgruppen ”Sikre rastepladser i EU” indledte konferencen med at gøre status over udviklingen på området – især efter Europaparlamentet vedtog at støtte et pilotprojekt om sikre rastepladser i Europa. Selv om de første to EU-støttede sikre rastepladser er i drift, så mener den danske arbejdsgruppe, at der mangler en fælles EU-standard for, hvad der er en sikker rasteplads.
- EU-Kommissionens projektgruppe SETPOS har lagt op til et system, med tre forskellige standarder.
Vi menter, at der skal være en fælles minimumsstandard i hele EU – en ’Blå Flag-ordning’, sagde Karsten Schøn.
Sikre kravEn sikker rasteplads skal ifølge det danske oplæg være indhegnet og overvåget, med adgangskontrol. Det skal være muligt for chauffører eller vognmænd/speditører at booke plads på rastepladsen. Endelig skal de sikre rastepladser rumme ordentlige chaufførfaciliteter – det vil sige gode toilet og badeforhold, kiosk/dagligvarebutik, cafeteria og opholdsrum, telefon (mobiltelefonen kan jo bryde sammen) og gerne internetadgang.
- Samtidig skal prisen være rimelig. Her viser vores undersøgelser, at en pris på 10-13 euro for en ’overnatning’ er realistisk, hvis chaufførerne skal vælge pladsen, fortalte Karsten Schøn. Kriminalitet mod lastvogne og parkerede trailere udgør et voldsomt problem. En hollandsk opgørelse fra 2007 anslår at tyveri og overfald på lastvogne og chauffører koster otte mia. euro årligt i EU (60 mia. kroner). Hver sjette chauffør har oplevet tyveri fra deres lastvogn eller egentlige overfald.
- Sikre rastepladser vil ikke bare sikre godset og skabe tryggere rammer for chaufførerne. De vil også sikre chaufførerne får et ordentligt hvil til gavn for trafiksikkerheden, sagde Karsten Schøn.
Rastepladsmangel
Anders Jessen fra eksportvognmændenes brancheorganisation International Transport Danmark fastslog, at der ikke bare er mangel på sikre rastepladser, men også en generel mangel på lastvognsrastepladser i både Danmark og i resten af Europa.
- Selv om Vejdirektoratet i de senere år har forsøgt at rette lidt op på problemerne herhjemme - efter i årevis at have lukket rastepladser - så melder vores medlemmer om stadigt større problemer. Chaufførerne kører forgæves fra den ene rasteplads til den næste og de ender ofte med at må stoppe et eller andet tilfældigt sted for ikke at overskride deres køretid. I Tyskland har man også problemer, men her har forbundstrafikministeren i det mindste erkendt problemets omfang og man har iværksat et realistisk program for udbygning af antallet af rastepladser, sagde Anders Jessen.
- Når det gælder sikre rastepladser, så er der behov for en fælles definition på, hvad der er en sikker rasteplads. Samtidig skal informationen om hvilke rastepladser, der er sikre gøres langt bedre. I dag skal vores chauffører typisk køre så lange omveje for at finde en bevogtet p-plads, at det sjældent er en realistisk mulighed, fortalte Anders Jessen.