Blokvognschaufførens mareridt
Vejdirektoratet undskylder ’glemt’ vejarbejde og ændrer procedure.
Enhver blokvognschaufførs mareridt: Det oplevede chauffør Mads Heiselberg forleden morgen, da han kørte sydpå ad Rute 18 med sit 50 meter lange blokvogntog belastet med en stor vindmølledel.
Forud for starten af transporten havde chaufføren og føreren af den tilhørende følgebil tjekket Vejdirektoratets hjemmeside www.trafikken.dk en ekstra gang, så de var helt sikre på, at der ikke var forhindringer på ruten.
Da chaufføren når til Brande nord, konstaterer han, at vejen er total spærret af et vejarbejde. Trafikken ledes af motorvejen, men på grund af blokvognstogets størrelse kan han ikke køre af. I stedet bliver transporten efter et stykke tid og med meget stort besvær kørt af motorvejen og tilbage på motorvejen i nordgående retning. Herefter returnerede transporten tilbage til afsenderen i Herning, hvor vindmølledelen blev læsset af.
– Det er absolut ikke første gang det sker. Vi har tre gange været ude for at vi er kommet ud til motorvej E45 ved Horsens, hvor den ene side af motorvejen pludselig har været spærret, så trafikken blev ledt over i den anden side. Det har dog været umuligt for vore blokvogne at følge med over i den anden side. Forud for disse transporter havde vi printet nye kort ud fra trafikken.dk og den ene gang ringede vi endog og fik at vi at der var absolut ingen problemer, siger vognmand Erik Rahbek fra Rahbek Transport A/S i Brande.
En særtransport fra Rahbek til Mørkøv på Sjælland kom også i vanskeligheder ved en jernbaneoverskæring på rute 231. Her var der pludselig igangsat et vejarbejde.
- Hvad er trafikken.dk værd, hvis ikke man kan regne med det, siger Erik Rahbek.
UndskyldVejdirektoratet undskylder begge episoder.
- Vi siger undskyld fordi det må, ikke ske, siger afdelingschef Bente Bruhn Iversen om vejarbejdet i Brande.
Årsagen skyldes en fejl i ansøgningsblanketten og at meddelelsen om vejarbejdet indkom for sent til Vejdirektoratets Trafikinformationscenter (T.I.C.), hvilket betød, at det ikke kom med på vejarbejdsoversigten i tide.
- T.I.C. skulle have haft meddelelsen om vejarbejdet dagen før igangsættelsen inden kl. 16.00. Det er ikke godt nok, og jeg kan kun beklage og sige undskyld, siger Bente Bruhn Iversen.
Sagen omkring jernbanesporet skyldes, at Banedanmark ganske vist oplyser om vejarbejdet på deres hjemmeside – men data når ikke videre til trafikken.dk.
Specialkonsulent Jan M. Jansen forklarer, at Vejdirektoratet fremover vil tilføje Banedanmark på listen over interessenter på vejnettet, hvor oplysninger om fremkommeligheden på forhånd skal hentes.
Vejdirektoratet har også opfordret Banedanmark til at melde alle anlægsarbejder, der har indflydelse på trafikken, til politiets transportkontorer, der udsteder særtransporttilladelser.