Mautstigning et skridt nærmere
Tyske delstatsregeringer og forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee enige om højere maut-takster fra nytår.
Af Lars Lassen
Håbet om at de tyske forbundslande ville blokere for forbundsregeringens planlagte forhøjelse af maut-taksterne fra 1. januar 2009 er blevet slukket.
Flere transportministre fra de tyske delstater havde udtrykt skepsis over for fornuften i at forhøje afgifterne på transportbranchen i en tid, hvor omkostningerne – især til brændstof – stiger og krisen truer.
Men da trafikministrene fra delstaterne senest mødtes med forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee forsvandt modstanden – formentlig fordi Forbundsregeringen havde truet med at udskyde en række infrastrukturinvesteringer, der angiveligt skal finansieres af de øgede maut-indtægter.
Mauten stiger i gennemsnit fra 13,5 eurocent til 16,3 eurocent per kørt kilometer. Det skal skaffe omkring en millard euro i ekstra mautindtægter til den slunkne tyske statskasse.
Dansk kritikFormand for ITD, International Transport Danmark, direktør Mogens Therkelsen, Padborg er meget utilfreds med maut-stigningerne.
- Vi er nødt til at tage stigningen til efterretning, men samtidig mener vi, at det er urimeligt, at de danske vognmænd skal betale endnu højere afgifter og dermed forringe Danmarks konkurrenceevne yderligere. Tyskland er et land, som vi er nødt til passere for at bringe de danske varer ud i Europa, og vi ser hellere, at der bliver arbejdet på at harmonisere afgifterne i EU og dermed skabe lige vilkår. I et i forvejen trængt eksportmarked kommer dette til at koste forbrugerne penge, fordi prisen på varerne vil stige, men i første omgang skal vognmændene finde plads i økonomien, og det kan få alvorlige konsekvenser, advarer Mogens Therkelsen.
Tyske vognmænd mener ligefrem, at mautforhøjelsen vil medføre en konkursbølge i branchen.
Vrider på skruenI Dansk Transport & Logistik vurderer EU-chef Søren Hyldstrup Larsen, at der er udsigt til højere vejbenyttelsesafgifter i en række EU-lande fra 2011.
- EU-Kommissionen lægger op til, at EU-landene – hvis de ønsker det – hver især kan begynde at afgiftsbelægge vejtransport for dets støj, partikelforurening og trængsel. Men det er kun på lastbiler, at afgiften kan lægges, siger Søren Larsen.
DTL mener især, at et forslag om trængselsafgifter er ensidigt, fordi kun lastbiler skal betale. Det betyder efter DTL’s mening, at afgiften ikke vil være med til at afhjælpe trængselsproblemet.
- Transporten er forudsætningen for vækst i EU – og i en krisetid som denne på verdensplan skal EU ikke skyde sig selv yderligere i foden. Transporten betaler i forvejen mange afgifter, siger Søren Hyldstrup Larsen.