Masser af små nyheder og finesser
IAA præget af det store aktivitetsniveau de seneste år. Der var fokus på øget effektivitet og fleksibilitet i opbygningerne.
Af Finn Bjerremand
IAA messen i Hannover er først og fremmest domineret af lastvognsproducenterne og deres nye produkter samt de store trailerproducenter. Men går man et lag længere ned til opbyggere og vognproducenter, så kunne man se, at der virkelig er gang i udviklingen med fokus på højere effektivitet og større fleksibilitet.
Overalt har virksomhederne været i gang med at optimere opbygningerne, så der kan medbringes mere gods på hver tur.
Det er ikke mindst den store stigning i brændstofpriserne samt miljøudviklingen, der har presset på.
På IAA kunne man også se hvordan gods på blokvogne og specialbyggede trailere i fremtiden skal være afdækket under transport. Ingen kunder vil længere finde sig i f.eks. at få leveret en ny gummiged, der er sprøjtet til i vejsnavs - og endnu værre i vinterperioden måske med vejsalt.
Det har sat gang i udviklingen hos to mindre tyske producenter af specialkøretøjer – og vil uden tvivl smitte af på de øvrige producenter.
Messe-rekordOmkring 305.000 fagfolk fra 110 lande gæstede den store udstilling af erhvervskøretøjer og transportmateriel. Det er ny rekord for den otte dage lange messe.
Formanden for den tyske bilindustri Matthias Wissmann erkendte ved afslutningen, at mange udstillere mødte op til messen med en betydelig pessimisme i bagagen på grund af finanskrise og opbremsningen i økonomien.
- Mange kom til Hannover med en vis skepsis. Men stemningen steg dag for dag, sagde Wissmann, der vurderede at producenterne af transportmateriel og erhvervskøretøjer vil trodse den generelle økonomiske tendens.
fba@transinform.com