23948sdkhjf

Sikkerhed tager tid

Volvo har masser af gode sikkerheds-løsninger, og de er i fremgang. Men kunderne vælger dem ofte fra.

Volvo har masser af gode sikkerheds-løsninger, og de er i fremgang. Men kunderne vælger dem ofte fra.



Af Gwyn Nissen

Driver alert system for søvnige chauffører, alkolås, alarm i forbindelse med vognbaneskift, lys omkring hjørnerne, elektronisk stabiliseringssystem til trækker og anhænger, airbags, regnsensor, afstandsradar.

Det bugner med tekniske hjælpemidler på sikkerhedsområdet og ikke overraskende ligger svenske Volvo i front med en stribe systemer, som skal gøre en Volvo-lastbil til et sikrere sted at arbejde.

Og så skulle man ellers tro, at kunderne stod i kø, for at handle sikkerhed. Men Anders Mikkelsen, der er manager for Volvo-forhandlerne i Danmark, understreger, at det trods alt tager tid:

- Vi må erkende, at mange vognmænd stadig kigger på bundlinjen, når de skal vælge en ny lastbil, og så bliver en Volvo for dyr i forhold til konkurrenterne, hvis vi medtager al sikkerhedsudstyr, siger Anders Mikkelsen. Derfor er sikkerhedssystemerne ofte tilvalg, som Volvo blandt andet prøver at sælge ved at kombinere flere systemer i sikkerhedspakker.

Generelt mener Anders Mikkelsen, at sikkerheds-tankegangen således er ved at modnes langsomt herhjemme og at der er ved at ske et holdningsskifte.

Men et system som DAS – Driver Alert System – som kan advare chaufføren om, at han er blevet for træt eller uopmærksom til at køre, er for eksempel ikke solgt i én eneste bil i 2008.

- Vi oplever dog, at der er flere vognmænd, der begynder at interessere sig for sikkerhed, fordi de kan se, at det er godt for deres pengepung, siger Mikkelsen.

For ganske vist koster sikkerhedssystemerne mange tusind kroner i første omgang, ”men set over hele bilens levetid, er der ofte penge at spare, ved at man har færre uheld”, påpeger han.

Volvo Danmark oplever også, at flere chauffører presser på, for at få lastbiler udstyret med sikkerhedsudstyr.

- For en del chauffører handler det ganske vist stadig om komfort i lastbilen, men vi ser, at mange chauffører bliver glade for de nye værktøjer, når først de har prøvet dem, siger Anders Mikkelsen.

Volvo-sikkerhed

Udvalgte sikkerhedssystemer, der er solgt i nye Volvo-lastbiler (tallene i parentes er fra 2007):

ESP 4,2 procent (2,1)

ACC 5,3 procent (2,5)

Airbags 4,1 procent (0,7)

DAS 0,0 procent (0,0)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1