23948sdkhjf

Forbruget af diesel følger opgaverne

Der er stor forskel på at køre med en strømlinet jumbotanktrailer og en firkantet tankcontainer.

Der er stor forskel på at køre med en strømlinet jumbotanktrailer og en firkantet tankcontainer.



Af Finn Bjerremand

Brændstofforbrug er en vanskelig faktor, som ofte følger typen af opgaver som den enkelte lastvogn udfører. Det kan man tydeligt registrere, når man har mulighed for at følge flere fuldstændig ens lastvogne, der laver forskellige transportopgaver.

Leif Sørensen Tanktransport i Vr. Nebel har givet os mulighed for at se hvordan brændstofforbruget er på flere af virksomhedens nye MAN lastvogne, der alle er af samme type.

Det er TGX-versionen opbygget som treakslet trækker med en lille mellemaksel og udstyret med D20 motoren i en Euro 5 version med 440 hk. Motoren har SCR-katalysator til rensning af udstødningen så Euro 5 normen kan overholdes.

Hos Leif Sørensen Tanktransport er alle nye lastvogne udstyret med automatiseret gearskifte, som ved korrekt anvendelse betyder et lavere brændstofforbrug end på tilsvarende lastvogne med almindelige manuelt gearskifte. Det gælder også de 20 nye MAN TGX, der er udstyret med en ZF AStronic gearkasse.

Førerhuset er af typen XLX, der er den mellemhøje version. Når valget er faldet på denne version, skyldes det ikke mindst det forhold, at det passer bedre ved trucking af tanktrailere og giver er en mindre luftmodstand - som igen giver et lavere brændstofforbrug.

De trækkere vi har kigget brændstoftal på har enten kørt med jumbotanktrailer eller med containerchassiser belastet med en tankcontainer. I begge tilfælde kørte vognene med de maksimalt tilladte 48 ton vogntogsvægt. Forbruget af AdBlue er næsten ens for alle de 20 MAN TGX, nemlig 5 procent af brændstofforbruget.

Stor forskel

Man kan med det samme se, at der er endog meget stor forskel i forbruget, når man sammenligner kørslen med jumbo- og tankcontainer. Tankcontaineren udløser meget stor vindmodstand og det koster.

En af MAN-trækkerne med en jumbotanktrailer kørte til og fra en destination i Norge. Kørslen foregik via Sverige og tanken var tom den ene vej. Den kørte 3,175 km pr. liter.

En anden MAN-trækker kørte på nogenlunde de samme strækninger med en tankcontainer. Den kørte 2,5047 km pr. liter.

Ud fra de tal, som Leif Sørensen Tanktransport har stillet til rådighed, kan man forsigtigt konkludere, at der er op mod 500 til 600 meters forskel pr. liter diesel, når man sammenligner kørsel med en jumbotanktrailer og et chassis med en tankcontainer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063