23948sdkhjf

Ej blåt til lyst

Verdens førende lastbilproducenter vil spare på energien og begrænse CO2-udslippet. En kæmpe opgave og en nødvendighed, ifølge Lennart Pilskog fra Volvo.

Verdens førende lastbilproducenter vil spare på energien og begrænse CO2-udslippet. En kæmpe opgave og en nødvendighed, ifølge Lennart Pilskog fra Volvo.



Af Gwyn Nissen

Volvo, Mercedes og de øvrige store lastbilproducenter satser på grønnere transporter i fremtiden. Men det kræver et bredt samarbejde mellem producenter, olieindustrien, vognmænd, chauffører samt ikke mindst politikerne, påpeger branchen.

- Lastbilbranchen har brug for politikernes opbakning – og ikke modstand, understreger en af industriens mest magtfulde mænd, Daimler Trucks topchef Andreas Renschler.

Lastbiler og busser er på verdensplan ansvarlige for seks procent af de menneskeskabte CO2-udledninger.

- Og vi er 100 procent opsatte på, at nedbringe denne andel yderligere, siger Renschler.

Renere og mere effektive lastbiler er vejen frem, ifølge Daimler-bossen, der dog også peger på bedre infrastruktur, intelligente trafikløsninger, alternative energikilder og kombi-trafik for at nå målet: en reduktion af brændstoffer og drivgasser med 20 procent inden 2020.

Alvorlig trussel

Volvo-direktør Lennart Pilskog lægger ikke skjul på, at der også er helt andre kræfter, der driver branchen: På den ene side udsigten til en bedre brændstoføkonomi og på den anden side truslen om, at de fossile brændstoffer kan slippe op.

- Hvis ikke vi gør noget, vil energibehovet om 30 år være fordoblet, siger Volvos koncern-PR-direktør, der i jagten på nye brændstoffer afviser, at erstatte olien med biodiesel.

- Det er det samme som at gå et skridt tilbage rent miljømæssigt – og desuden kan biodiesel kun erstatte tre procent af olien – hvis alle kørte med et korrekt dæktryk ville besparelsen være fem procent, forsøger Lennart Pilskog at sætte tingene i perspektiv.

Hybrid-fremgang

Han vurderer, at alle lastbiler indenfor de kommende 20 år vil være en eller anden form for hybridbil, som i første omgang kombinerer kendte brændstoffer med el. Men på sigt skal der være tale om genanvendelige energikilder. Volvo har nemlig et mål om, at vende udviklingen forhold til den globale opvarmning. En kæmpe opgave ifølge Lennart Pilskog, da det vil kræve, at mennesket i gennemsnit kun udleder fire ton CO2 årligt. I dag udleder en svensker i gennemsnit seks ton CO2, en gennemsnitseuropæer 12 ton og en amerikaner 24 ton.

CO2-neutral fabrik

Volvo har blandt andet vist vejen ved selv etablere koncernens første CO2-neutrale fabrik. Lastvognsfabrikken i Gent i Belgien er således forsynet med tre vindmøller, ligesom der anvendes andre alternative energikilder samt et energieffektivt produktionsapparat.

- Vi forventede, at tilbagebetalingstiden i forhold til de ekstra investeringer vi havde, ville være 4-5 år. Men her betalte det hele sig hjem efter blot et år. Så et godt miljø kan også være en god forretning, understreger svenskeren.

I 2010 skal alle Volvo-fabrikker være CO2-neutrale.

En del af løsningen

80 procent af Europas gods transporteres med lastbiler. I de kommende ti år skønnes godsmængden at vokse med 50 procent.

- Hvem skal tage det? spørger Lennart Pilskog. Lastbiler er en del af løsningen. Men vi skal både have nye veje, nye jernbaner og flytte trafik over på vandet.

Volvo bruger selv forskellige transportformer. For eksempel afgår der et dagligt ”Volvo-tog” mellem Göteborg og Hamborg, ligesom der er en daglig sejlads mellem Sverige og Belgien.

gwyn.nissen@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063