Tung trafikzone droppet
Et flertal i borgerrepræsentationen forventes at opgive Københavns Kommunes planer om et forbud mod lastvogne over 18 tons totalvægt.
Af Lars Lassen
Udsigten til 400.000 flere højresvingende lastvogne om året har tvunget Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam til politisk kovending af de helt store.
Det er en uvildig trafiksikkerhedsrevision, der har påvist, at et køreforbud for lastvogne over 18 tons totalvægt i indre by, øger antallet af højresvingende lastbiler markant. Dermed vil en sådan ’tung trafikzone’ også øge risikoen for flere af de tragiske højresvingsulykker drastisk.
- Jeg har lyttet til sagkundskaben og konstateret, at vi nu må bevæge os væk fra Ritts forbudszone. I samarbejde med eksperterne og vognmandsbranchen må vi i stedet finde på nogle bedre løsninger, som kan forhindre de højresvingsulykker, ingen kan acceptere, siger miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam ifølge Berlingske Tidende.
Ikke afgjortMen den ansvarlige radikale borgmesters erkendelse af, at den tunge trafikzone vil blive et trafiksikkerhedsmæssigt selvmål vækker ikke genklang hos overborgmester Ritt Bjerregaard.
Den socialdemokratiske overborgmester, der fik ideen om en tung trafikzone, gik dagen efter til modangreb på Klaus Bondam.
- Rapporten forholder sig ikke til, at der dagligt færdes 110.000 mennesker på Nørrevold – den ser udelukkende på antallet af sving. Men det er jo ikke selve antallet af lastbilernes højresving, der er afgørende, siger Ritt Bjerregaard, der mener at det er kombinationen af lastvogne med et stort antal bløde trafikanter, der er problemet.
- Derfor skal vi lede den tunge trafik hen, hvor risikoen for ulykker er langt mindre, siger Ritt Bjerregaard, sagde Ritt Bjerregaard til avisen.
Hun fastslog, at hvis ikke Klaus Bondam kan støtte forslaget om en tung trafikzone, så må han finde alternative løsninger for at forhindre de oftest dødelige højresvingsulykker.
Sejr til vognmændIndholdet af den uvildige trafiksikkerhedsrevision, der ifølge dagbladet Ingeniøren er lavet af rådgiverfirmaet Moe & Brødsgaard, forventes først offentliggjort, når sagen er behandlet politisk i slutningen af oktober.
Kommunens egen juridiske afdeling skal også have bidraget til dødsstødet til den tunge trafikzone, fordi man her har vurderet, at den vil føre til en stribe af sagsanlæg fra vognmænd. Sager, som Københavns Kommune næppe vil vinde.
Den overraskende kovending på Københavns Rådhus er en sejr for vognmændenes brancheorganisationer. I Dansk Transport & Logistik glæder adm. direktør Erik Østergaard sig over, at kommunen har taget konsekvensen af den uvildige revision.
- Der skulle jo så mange flere – men ikke mindre – lastbiler til at levere den samme mængde gods, og det er jo ikke til gavn for hverken miljø eller trafiksikkerhed. Zonen ville kun have haft den effekt, at den ville have ramt mange DTL-virksomheder, der netop havde investeret i miljørigtige lastbiler til at fragte de nødvendige godsmængder ind til Københavns butikker og skoler og meget andet, der holder byen i gang, siger Erik Østergaard, der betegner miljø- og teknikborgmesterens beslutning som klog.
I DTL hæfter man sig ved, at både Klaus Bondam og Ritt Bjerregaard lægger op til alternative løsninger – gerne i samarbejde med vognmandsbranchen.
BudgetballadeStriden mellem Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam falder umiddelbart efter at den socialdemokratiske overborgmester indgik budgetforlig med Venstre, Det konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti til stor fortrydelse for de radikale medlemmer af Borgerrepræsentationen – herunder Klaus Bondam – der hidtil har udgjort en væsentligdel af Ritt Bjerregaards flertal.
Teknik- og miljøborgmesteren fremhæver da også i en kommentar til Ritt Bjerregaards udfald, at der i det omstridte budgetforlig er skåret et trecifret millionbeløb til trafiksikkerhed.
- Jeg har ikke lyst til at sidde sagkundskaben overhørig. Jeg vil hellere lave en trafiksikkerhedsløsning, der virker, herunder ombygge de udsatte og farlige vejkryds. Men jeg kan jo konstatere, at der er forsvundet 140 mio. kroner til forbedringer af trafiksikkerheden – det er jo lidt tankevækkende, siger Klaus Bondam.
ll@transinform.com