23948sdkhjf

Stor afskedsfest for en norsk laks

Godbid: Laks nummer 250 million afsendt til Frankrig, hvor den skal fortæres på Ritz.

Godbid: Laks nummer 250 million afsendt til Frankrig, hvor den skal fortæres på Ritz.



Af Finn Bjerremand

Sidste uge var en ganske speciel uge for mange nordmænd i fiskeindustrien: Laks nummer 250 million til det franske marked blev nemlig sendt af sted fra laksefabrikken på øen Frøya – og det blev markeret hele ugen med en stor afskedsfest fra SalMars fiskefabrik på Frøya og til levering på restaurant Ritz i Paris.

Laks nummer 250.000.000 blev indleveret til fabrikken, hvor den blev forarbejdet, pakket og lastet ombord i en hel ny køletrailer fra Schmitz Cargobull.

Hos Schmitz Cargobull i Padborg fortæller Berit Nielsen, at firmaets sælger Helge Tøndel i Norge kun havde ganske kort tid til at levere den nye køletrailer:

- Fra køletraileren blev bestilt på fabrikken og til leveringen fandt sted, hvor der både var monteret kølemaskine og lavet et dansk syn med indregistrering, gik der kun 14 dage.

Til at trække køletraileren på den første etape benyttede Schenker AS i Trondheim, en ny treakslet Scania R 620, som kørte på BioDiesel fra YX Energi.

Transportforløbet var en rigtig kombineret transport, hvor trækkeren trak køletraileren til kombiterminalen i Trondheim. Her blev traileren lastet ombord på jernbanen og kørt til Alnabru i Oslo. Herfra gik traileren onsdag formiddag videre med færge til Danmark. Ved ankomst til Danmark trak en trækker køletraileren ned gennem Danmark, Tyskland og Benelux til Paris.

Lakseproduktionen er et erhvervsmæssigt eventyr for Norge, og Frankrig er verdens største marked for norske laks.

I alt eksporterede Norge laks for 17,5 mia norske kroner i 2007. Heraf blev der eksporteret for 2,9 milliarder – svarende til 114.000 ton - til Frankrig.

Med det store arrangement for laks nummer 250 million ønskede det norske eksportudvalg at fokusere på lakseproduktionens centrale position i norsk erhvervsliv og samtidig vise betydningen af et effektivt logistikapparat, der er i stand til at levere friskfanget laks til Frankrig i løbet af blot 48 timer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062