Fokus på rastepladser
Et flertal i Europaparlamentet bakker op om en rapport, der kræver at EU-Kommissionen sikrer tilstrækkeligt mange gode og sikre rastepladser til europæiske lastvognschauffører.
EU har fælles lovgivning om chaufførernes køre-hviletid og chaufførernes arbejdstid, men landene er ikke lige ivrige til at håndhæve lovgivningen og der mangler rastepladser, hvor chaufførerne kan hvile under anstændige forhold viser rapporten om lastvognschaufførernes arbejdsforhold.
- Jeg er glad for, at spørgsmålet om den helt uacceptable mangel på gode og sikre rastepladser nu er taget op af parlamentets flertal. Det er en sag, jeg har kæmpet for i flere år, siger Anne E. Jensen, MEP, Venstres gruppeformand, medlem af Transportudvalget.
I rapporten påpeger parlamentet to problemer: For det første mangler flere lande at gennemføre lovgivningen om arbejdstid for chauffører og for det andet at arbejdstidsreglerne endnu ikke gælder for selvstændige chauffører.
- Medlemslandene skal selvfølgelig gennemføre denne lovgivning, som de selv har været med til at vedtage. Dernæst skal vi, når vi har strammet køre-hviletidsreglerne, kunne tilbyde chaufførerne ordentlige steder at hvile sig. Selvstændige skal tidligst omfattes af arbejdstidsreglerne fra marts 2009, men i praksis bliver det svært for myndighederne at kontrollere om selvstændige arbejder mere end de må, siger Anne E. Jensen. Det vigtige er for mig, at man finder løsninger, så der ikke er trætte lastbilschauffører bag rattet.
Europæiske chauffører er godt og grundigt trætte af forholdene på rastepladserne rundt omkring i Europa. Senest har 15.000 tyske chauffører udtrykt deres utiolfredshed ved en underskriftsindsamling. Underskrifterne blev overrkt til den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee, der understregede, at politikerne er opmærksomme på problemerne og arbejder på en hurtig løsning.