23948sdkhjf

Norden er Europas mest potente fragtmarked

Asiatisk satsning: Korean Air Cargo fastholder flyvninger fra tre nordiske hovedstæder.

Asiatisk satsning: Korean Air Cargo fastholder flyvninger fra tre nordiske hovedstæder.



Af Herbert Nielsen

De nordiske markeder er Europas mest potente, når det kommer til luftfragt.

Ordene kommer fra chefen for Korean Air Cargo’s chef i Danmark, Lee Sang-man. Korean Air Cargo er, når alt kommer til alt, verdens største flyfragt-selskab med en flåde på 21 Boeing 747-400 fragtfly og en produktion, der nåede op på 9,5 milliarder fragt-tonkilometer i 2007, foran Lufthansa Cargo og Cathay Pacific. En førsteplads for fjerde år i træk.

Modsat Singapore Airlines Cargo, der jo også er blandt de store i gården, har Korean Air Cargo valgt at splitte sit fragter-trafiknet op med afgange på alle tre skandinaviske markeder. Singapore Airlines Cargo har, til stor fryd for Københavns Lufthavn, fortsat valgt at fastholde alle sine flyaktiviteter i København, hvor selskabet nu har flyvninger med Boeing 747-400 mellem København og Singapore.

Korean Air Cargo flyver således nu fra 10. oktober tre gange ugentligt mellem København og Incheon/Seoul efter at have lagt sin seneste nye frekvens ind.

Tilsvarende flyver Korean Air Cargo to gange ugentligt mellem Korea og Stockholm, samt hele fire gange ugentligt mellem Korea og Oslo.

Kom til Norge

I Norge er det eksporten af fersk laks til de asiatiske markeder, der trækker. Norge eksporterede i 2007 ikke mindre end 60.000 tons laks ad luftvejen med Japan som det største enkeltmarked: Hele 18.750 tons tog vejen til Japan, mens Korea selv spiste 3247 tons fersk norsk laks fra de store industrielle laksebrug.

Andre store markeder i Asien, der også kan nås via Seoul og videre ud ad Korean Air Cargo’s netværk er Kina med 5193 tons og blandt andet Hong Kong med 9772 tons.

Med sine fire flyvninger på Oslo er de norske lakseeksportører selvsagt glade for Korean Air Cargo:

- De yder en loyal og vedholdende fin service, som vi stort set ikke har haft nogen problemer med. Og de har altså vist, at vi kan stole på dem, modsat andre selskaber, der kommer og går, sagde Tom Erling Mikkelsen, Marineharvest i Norge, ved det nylige luftfragt-seminar i Göteborg.

Plads til vækst

Korean Air Cargo ser imidlertid endnu flere muligheder i Norden:

- Vi har en aggressiv tilgang til markedet, også i nedgangstider som nu, og vi er indstillet på at satse. Derfor venter jeg også, at vi inden længe kan indsætte endnu en afgang på Stockholm – og så er der jo Finland, hvor vi også gerne vil ind. Der har tidligere været problemer med luftfartsrettigheder, men jeg vil tro, at vi engang i 2009 måske kan sætte Helsinki på kortet også, når alle forudsætninger er til stede, siger Lee Sang-man.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063