ProActive siger farvel til British Airways
Det er sjældent, at en GSA opsiger sin kontrakt med en airline-kunde. Det er normalt den anden vej rundt…
Af Herbert Nielsen
Derfor var det også iøjefaldende, at den danske fragt-GSA virksomhed, ProActive Airline Services sidst i februar udsendte en melding om, at man efter strategiske overvejelser havde besluttet sig til at afslutte aftalen med British Airways World Cargo med virkning allerede fra 1. marts i år.
BAWC betjente før samarbejdet fra 1. juli 2006 de danske fragtkunder fra deres kontor i Stockholm.
-BA har, uden tvivl, et enormt potentiale – hvis man isoleret set tager deres rute-net og flytyper i betragtning. At de så rent faktisk har rigtigt mange restriktioner og begrænsninger er en helt anden sag. Og det har vi efterhånden måttet erkende, taget til efterretning og handlet ud fra. ProActive har på trods af vores relativt korte eksistens – vi bliver 3 år den 15. april – opnået et rigtigt godt renomme. Vi betragtes som seriøse i markedet, og det vil vi gerne blive ved med, siger Bo Seidelin, chef for GSA-virksomheden .
Alt for mange restriktioner..- Uden at det skal blive en decideret markedsanalyse, så har vi siden dag ét kæmpet for en række ændringer, der har vital betydning/indflydelse på deres kvalitet og udviklings muligheder eller mangel på samme. Jeg skal blot nævne nogle stykker: Embargo på truck-ruten Billund-København på grund af interne security restriktioner. Som følge deraf kan gods fra Billund kun accepteres på fly ud af København, hvis agenten selv indleverer i Kastrup, alternativt sendes med truck via London med transittid på 3-4 dage.
- Kun adgang til at sende cargo på én af deres seks daglige fly-afgange fra København. Ved evt. offloads – ingen mulighed for back-up før næste dags morgen-afgang.
- Begrænset vægt – 60 kg pr. colli på fem af ugens afgange, der kun accepterer loose cargo. To ugentlige afgange medtager ULD’s, men igen her er risikoen, at man ved offloads så må vente til næste palletbærende afgang, og det kan jo i værste fald være tre-fire dage!
- Embargo på Keep Cool / keep frozen / AVI / VAL
- Ingen mulighed for at bruge deres full fragter løsninger eksempelvis ud af Frankfurt, da AWB’s så skal være udstedt af Tysk agent
- ”Hurdle rates” – et koncept der rent praktisk betyder, at vi ofte ikke kan få plads til destinationer, selvom der er solgt til liste-pris.
- På trods af distribuerede rates, er en række destinationer restricted to full ULD shipments only!
- Missing docs i London er vel oppe på 60 procent, og derved opstår ofte og unødvendige offloads eller forsinkelser.
- Ingen mulighed for trucking af import forsendelser fra London til DK, hvor store partier strander og kun efterfølgende kan sendes via Stockholm og derfra til Danmark med truck.
Langt fra indfriet- Alt i alt så er de forudsætninger, under hvilke vi indgik den oprindelige aftale, fra luftfartsselskabets side langt fra indfriet. Så vores renomme, økonomien i aftalen og en manglende tiltro til, at der indenfor en overskuelig fremtid vil ske væsentlige ændringer, har været begrundelserne for beslutningen, siger Bo Seidelin.