23948sdkhjf

Syv dødssynder

Ny forordning på vej gennem EU-systemet, der kan komme til at koste mange vognmænd retten til at drive transportvirksomhed

Ny forordning på vej gennem EU-systemet, der kan komme til at koste mange vognmænd retten til at drive transportvirksomhed



Af Lars Lassen

Vognmandstilladelsen kommer til at ligge mindre sikkert i skrivebordsskuffen, hvis en ny forordning fra EU-Kommissionen og EU’s ministerråd, bliver vedtaget.

En arbejdsgruppe af eksperter fra EU’s medlemslande, der er nedsat af Ministerrådet, har udpeget syv ’dødssynder’, der fremover skal koste ledere i transportbranchen retten til at drive erhverv inden for transport.

De syv dødssynder tæller manipulation af fartskriver/tachograf eller fartbegrænser, betydelige overskridelser af køre- og hviletidsbestemmelserne, ulovlige transporter af farligt gods, kørsel uden gyldigt førerbevis, forfalskning af chaufførkort/køreskiver, alvorlige tekniske mangler på køretøjer og endelig en overskridelse af totalvægten på mere end 20 procent.

Dertil kommer et krav om en såkaldt Quick Ratio på mindst 80 procent. Det vil sige, at transportvirksomhedens likvide beholdninger og tilgodehavender mindst skal svare til 80 procent af virksomhedens kortfristede gæld.

Lempelser

Europaparlamentets trafikudvalg modtog i midten af sidste uge anbefalingerne fra rapportøren, Silvia-Adirana Ticau. Det socialdemokratiske parlamentsmedlem anbefaler med få forbehold, at parlamentet godkender forslaget til ændring af direktiv 96/26/EC.

Ticau anbefaler dog, at de skrappe krav til transportvirksomhedernes likviditet slækkes, så Quick Ratio kun skal være på mindst 50 procent. Hun er også forbeholden over for kravet om, at transportvirksomhederne skal have et antal lastvognsparkeringspladser på deres domicil, der forholdsmæssigt svarer til lastvognsflådens størrelse. Et krav, der skal forhindre postboksfirmaer i transportbranchen.

Endelig mener den rumænske rapportør ikke, at der forsat ikke skal stilles krav til antallet af uddannelsestimer, når der aflægges fagprøver for vognmænd.

Overdrevet

I Dansk Transport & Logistik vækker udsigten til en ny forordning ikke begejstring, selv om der endnu er en række uklarheder om konsekvenserne af forslaget.

- Udmøntningen af det nuværende direktiv er overladt til medlemslandene, og her er reglerne i dag tilpasset lokale forhold. En forordning er langt mere detaljeret og gælder direkte i medlemslandene. Det mener vi er uhensigtsmæssigt, fordi der er betydelige forskelle på, hvilke forseelser man anser for graverede medlemslandene imellem, siger vicedirektør Morten Lindbo fra DTL.

Han nævner forslagets ordlyd om overlæs på 20 procent som et eksempel.

- Herhjemme er grænsen 30 procent, hvis chaufføren skal fradømmes kørekortet. Det vil være helt urimeligt, hvis vognmanden kan fratages sin tilladelse for en mindre forseelse, siger Morten Lindbo.

Det er usikkert, præcis hvordan forordningens ’dødssynder’ skal fortolkes. Herunder om enkeltstående tilfælde er nok til at inddrage en vognmandstilladelse.

- Vi er ved at undersøge, hvordan reglerne skal tolkes. Der er på køre- og hviletidsområdet nævnt, at overskridelser af den ugentlige og 14-dages køretid med 25 procent eller den daglige køretid med 50 procent, skal koste vognmandstilladelsen. Jeg har svært ved at tro, at det er meningen at et enkeltstående tilfælde er nok til at inddrage vognmandstilladelsen. Det vil være et meget voldsomt indgreb for en forseelse, som vognmanden måske ingen indflydelse har haft på, siger Morten Lindbo.

DTL vil inden for kort tid tage udkastet til forordning op med de relevante danske myndigheder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094