Smarte, men små sko
Ford Fiesta ST er en formidabel køremaskine, men pladsen er for trang til en dansk van-version
Af Lars Lassen
Ford Fiesta har helt fortjent hentet mange roser i europæisk motorpresse. Derfor er det også med en pæn portion positiv forventning, at man tager imod nøglerne til den frække ST-version, med 150 livlige lipizzanerheste under motorhjelmen.
Kombineret med en opstrammet undervogn, har Ford skabt en sjov lille køremaskine.
Til dagligt brug vil en mindre motor og en mere komfort-venlig undervogn, nok være at foretrække. Standardudgaverne af Fiesta er velkørende, og de beskedne ydre dimensioner gør den lille Ford til et oplagt bud på en bybil, der også klarer en langtur uden at kny.
Men som van er der desværre et aber dabei.
120 centimeterRegeringens afgiftsomlægning sidste forår, sigtede netop efter at gøre små gulpladebiler attraktive, på de store tunge brændstofslugende firehjulstrækkeres bekostning.
Derfor er Fiesta på gule plader lige den slags bil, som - om ikke skatteministeren, så miljøministeren – gerne så på de danske veje.
Men set med chaufførbriller – hvad enten det er en privatperson eller en professionel bruger - så er de små miljøvenlige personbiler først og fremmest for små.
Årsagen er kravet om en varerumslængde på mindst 120 centimeter, for at kunne indregistrere bilen som varebil. Det krav kan biltyper som Ford Fiesta kun opfylde, ved at varerumsadskillelsen placeres så langt fremme, at førersædet ikke kan køres helt tilbage.
I praksis betyder det, at man ikke skal være over 170 centimeter høj, før pladsen føles trang. Det er simpelthen ikke muligt at finde en komfortabel siddestilling. Transport-Tidende har tidligere konstateret, at Opel Corsa har tilsvarende problemer.
24,4 kilometerMed en bæreevne på omkring 500 kilo – her skal fører og en eventuel passager fratrækkes – og en varerumsvolumen på godt en kubikmeter, så er Fiesta først og fremmest interessant, som en let brugsbil.
Motorudvalget består ud over testbilens 2.0 liters Duratec benzinmotor, af tre Duratec-motorer på henholdsvis 1.3, 1.4, og 1.6 liter (70-80-100 hk), samt to Duratorq dieselmotorer på henholdsvis 68 og 90 hk.
Selv den uartige ST-version klarer ifølge Fords specifikationer 17,5 kilometer på en liter benzin uden for by. De mindre spændstige benzinversioner kører 19-20 kilometer på landevej. Endnu mere interessant er dieselmotorerne, hvor 1,4 liters motoren klarer 20,4 kilometer på literen og 1,6 liters motoren klarer hele 24,4 kilometer på en enkelt liter diesel.
MiljøkvaliteterFord Fiesta har altså alle de miljøvenlige kvaliteter, som politikerne ønsker at fremme. Fjerner man den tåbelige 120 centimeters regel, så vil Fiesta og andre tilsvarende biler have en reel chance for at bidrage positivt til miljøet på gule plader.