Bilforhandlere foreslår ensartet gulpladeafgift
D•A•F vil standardisere afgifterne for alle varebiler til 40 procent og indføre en CO2-bestemt ejerafgift i stedet for vægtafgiften.
De ’ægte’ varebiler under 3,5 tons – altså fabriksbyggede vans og chassiser, samt pickup-trucks – har siden sidste forår været de eneste gulpladebiler, der slap med den attraktive 30 procents afgift. Firehjulstrækkere og andre ombyggede personbiler er pålagt en 50-procents afgift.
Det forslår Dansk Automobilforhandler Forening (D•A•F) nu i et brev til skatteministeren ændres, så alle gulpladebiler under 3,5 tons pålægges en ensartet afgift på 40 procent.
»Denne ændring vil have absoluttet miljømæssige fordele, idet en enhedsafgift vil betyde, at varebilkunder, såvel fra erhvervslivet som fra private, vil efterspørge netop den gulpladebil, man har behov for, og ikke købe efter afgiftens størrelse. Der vil således automatisk ske en ”down-sizing” på varebilsområdet,« hedder det fra D•A•F, der spår at afgiftsforhøjelsen for dele af erhvervslivets kassevogne fra 30% til 40% ikke vil få den store betydning for virksomhederne, idet afskrivningsmulighederne og en større brugtbilværdi vil modvirke udgifterne til en lidt højere registreringsafgift ved køb af en ny gulpladebil.
D•A•F foreslår også, at den nuværende vægtafgift for gulpladebiler ændres til en ejerafgift, der skal være CO-2 bestemt. Samtidig skal der indføres en fleksibel privatanvendelsesafgift således, at den bliver et procenttillæg til ejerafgiften. Dermed bliver privatanvendelsesafgiften også miljørigtig.