23948sdkhjf

Tåbelig 12-tons grænse i København

Københavns Kommunes planer om en 12-tons grænse for lastvogne vil øge forureningen og betyder flere trafikulykker.

Københavns Kommunes planer om en 12-tons grænse for lastvogne vil øge forureningen og betyder flere trafikulykker.



Det er vurderingen i danske vognmandskredse, der dermed spår at Borgerrepræsentationen i hovedstaden reelt vil opnå det stik modsatte resultat, af det der egentligt er målet med en såkaldt ’tung transportzone’.

Det skriver dagbladet Ingeniøren.

Københavns Kommune ønsker i forbindelse med indførelsen af miljøzonen, at tilføje et krav om at lastvogne maksimalt må have en totalvægt på 12 tons.

Det håber politikerne vil reducere antallet af de tragiske højresvingsulykker.

Men hos vognmændene tvivler man på effekten bliver som ønsket. 12-tons grænsen betyder, at det vil kræve omkring dobbelt så mange lastvogne, at løfte de godsmængder, som byens indbyggere og virksomheder har brug for. Det vil øge trafikbelastningen voldsomt og dermed også risikoen for ulykker.

Samtidig vil en fordobling af antallet af lastvogne øge miljøbelastningen. De små lastvogne forurener ganske vist mindre end de store, men fordeler man forureningen på det gods de kører med, så viser alle erfaringer, at den samlede udledning af både sodpartikler og CO2 vil stige markant.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.675